Up a level |
Lüsse, Mientje and Brockhage, Frauke and Beeken, Marco and Pietzner, Verena (2022) Citizen science and its potential for science education. International journal of science education. pp. 1-23. ISSN 0950-0693 - 1464-5289
Brockhage, Frauke and Amel, Henning and Lüsse, Mientje and Pietzner, Verena and Beeken, Marco (2022) "Vom VW-Abgasskandal zur Stickstoffproblematik": ein Experimentalsetting (nicht nur) für den Chemieunterricht = "From Dieselgate to nitrogen": an experimental setting (not only) for chemistry education. Chemie konkret, 29. ISSN 1521-3730
Brockhage, Frauke and Lüsse, Mientje and Pietzner, Verena and Beeken, Marco (2021) Nachhaltigkeit in Gesellschaft, Wissenschaft, Politik und Schule: Fridays For Future und Schule? – Teil 1. Chemie in unserer Zeit, 55 (2). pp. 125-129. ISSN 0009-2851 - 1521-3781
Brockhage, Frauke and Lüsse, Mientje and Pietzner, Verena and Beeken, Marco (2021) Citizen Science & Schule. Wie Schülerprojekte die Forschung zu Themen der Nachhaltigkeit vorantreiben können. Naturwissenschaften im Unterricht. Chemie, 32 (183). pp. 8-15. ISSN 0946-2139
Lüsse, Mientje and Brockhage, Frauke and Pietzner, Verena and Beeken, Marco (2021) Nachhaltige Unterrichtsvorschläge zur Stickstoffproblematik: Fridays For Future und Schule? – Teil 2. Chemie in unserer Zeit, 55 (3). pp. 186-191. ISSN 0009-2851 - 1521-3781
Muche, Stephanie and Pietzner, Verena (2020) Sensorik: chemische Basiskonzepte mit Nase und Zunge erfahrbar machen. CHEMKON, 27. ISSN 1521-3730
Keiner, Liz and Graulich, Nicole and Göttlich, Richard and Pietzner, Verena (2020) Comparison of beginner and advanced chemistry student teachers' perspective on creativity: does it play a role in the chemistry classroom? Chemistry education research and practice, 21 (2). pp. 608-621. ISSN 1756-1108
Alberding, Hennes and Pietzner, Verena (2020) Career orientation in the field of food chemistry for secondary school students. In: The Beauty and Pleasure of Understanding: Engaging with Contemporary Challenges Through Science Education. Proceedings of the ESERA (2019). Alma Mater Studiorum – University of Bologna, Bologna. ISBN 978-88-945874-0-1
Kotwica, Anna and Pietzner, Verena (2020) Chemistry teachers’ knowledge about chemistry professions. In: The Beauty and Pleasure of Understanding: Engaging with Contemporary Challenges Through Science Education. Proceedings of the ESERA (2019). Alma Mater Studiorum - University of Bologna, Bologna. ISBN 978-88-945874-0-1
Müller, Swantje and Pietzner, Verena (2020) Comparative study of divergent thinking among participants in a German science competition and pupils in a control group. Eurasia journal of mathematics, science and technology education, 16 (10). ISSN 1305-8223
Müller, Swantje and Pietzner, Verena (2020) Evaluating divergent thinking among participants of a German Science Competition. In: The Beauty and Pleasure of Understanding: Engaging with Contemporary Challenges Through Science Education. Proceedings of the ESERA (2019). Alma Mater Studiorum - University of Bologna, Bologna. ISBN 978-88-945874-0-1
Noltemeyer, David and Pietzner, Verena (2019) Berufe rund ums Bier. Plus lucis (4). pp. 36-41. ISSN 1606-3015
Alberding, Hennes and Pietzner, Verena (2019) Lernaufgaben zur Thematisierung lebensmittelchemischer Berufe in der Sekundarstufe I. Plus lucis (4). pp. 30-35. ISSN 1606-3015
Alberding, Hennes and Pietzner, Verena (2019) Trennverfahren als erster Baustein einer chemiebezogenen Berufsorientierung. Plus lucis (4). pp. 22-29. ISSN 1606-3015
Wirth, Rabea and Pietzner, Verena (2019) Umweltschutzberufe – berufliche Vielfalt mit Chemiebezug. Plus lucis (4). pp. 42-47. ISSN 1606-3015
Rühl, Martin and Pietzner, Verena and Vilcinskas, Andreas and Zorn, Holger (2019) Insekten und Schimmelpilze als Bioressource. Chemie in unserer Zeit, 53. ISSN 0009-2851
Semmler, Luzie and Uchinokura, Shingo and Pietzner, Verena (2018) Comparison of German and Japanese student teachers’ views on creativity in chemistry class. Asia-Pacific science education, 4 (9). ISSN 2364-1177
Semmler, Luzie and Pietzner, Verena (2018) Auffassungen von Chemielehrkräften zur Kreativität im Chemieunterricht. In: Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht: normative und empirische Dimensionen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, 38 . Universität Regensburg, Regensburg, pp. 404-407.
Wirth, Rabea and Pietzner, Verena (2018) Chemiebezogene Umweltschutzberufe – Berufsorientierung im Schülerlabor. In: MINT-Nachhaltigkeitsbildung in Schülerlaboren. WIRmachenDRUCK GmbH, Berlin, pp. 52-55. ISBN 978-3-946709-02-2
Wirth, Rabea and Pietzner, Verena (2018) Chemiebezogene Umweltschutzberufe: Berufsbilder im Schülerlabor. In: Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht: normative und empirische Dimensionen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, 38 . Universität Regensburg, Regensburg, pp. 428-431.
Peetz, Michael and Pietzner, Verena (2018) Evaluation of students’ understanding of dissolving sugar using an animation software. In: Research, Practice and Collaboration in Science Education: electronic proceedings of the ESERA 2017 Conference. Dublin City University, Dublin, pp. 30-39. ISBN 978-1-873769-84-3
Peetz, Michael and Pietzner, Verena (2018) Evaluation von Schülervorstellungen zum Lösen von Zucker in Wasser mithilfe einer Animationssoftware. In: Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht: normative und empirische Dimensionen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Pyhsik, 38 . Universität Regensburg, Regensburg, pp. 436-439.
Pietzner, Verena and Wagner, Walter (2018) Klassische und digitale Medien im Chemieunterricht. In: Konkrete Fachdidaktik Chemie: Grundlagen für das Lernen und Lehren im Chemieunterricht. Unterricht Chemie . Friedrich, Aulis, Seelze, pp. 557-600. ISBN 3-7614-2969-X=978-3-7614-2969-3
Alberding, Hennes and Pietzner, Verena (2018) Lebensmittelchemische Berufe im Schülerlabor ChemOL². In: Qualitätsvoller Chemie- und Physikunterricht: normative und empirische Dimensionen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, 38 . Universität Regensburg, Regensburg, pp. 667-670.
Wirth, Rabea and Pietzner, Verena (2018) Teaching chemistry-related professions in the field of environmental protection. In: Research, Practice and Collaboration in Science Education: electronic proceedings of the ESERA 2017 Conference. Dublin City University, Dublin, pp. 1269-1277. ISBN 978-1-873769-84-3
Semmler, Luzie and Pietzner, Verena (2018) Views of German chemistry teachers on creativity in chemistry classes and in general. Chemistry education: research and practice, 19 (3). pp. 711-731. ISSN 1756-1108
Springub, Annika and Semmler, Luzie and Uchinokura, Shingo and Pietzner, Verena (2017) Chemistry teachers' perceptions and attitudes towards creativity in chemistry class. In: Cognitive and Affective Aspects in Science Education Research. Contributions from Science Education Research (3). Springer, Cham, pp. 41-54. ISBN 978-3-319-58684-7
Semmler, Luzie and Pietzner, Verena (2017) Creativity in chemistry class and in general: German student teachers' views. Chemistry education research and practice, 18 (2). pp. 310-328. ISSN 1756-1108
Krause, Moritz and Pietzner, Verena and Dori, Yehudit Judy and Eilks, Ingo (2017) Differences and developments in attitudes and self-efficacy of prospective chemistry teachers concerning the use of ICT in education. Eurasia journal of mathematics, science and technology education, 13 (8). pp. 4405-4417. ISSN 1305-8223
Yamashita, Shuichi and Kashiwaguma, Yasuyuki and Hayashi, Hideko and Pietzner, Verena (2017) Improvement and evaluation of copper oxidation experimental procedure for the introduction of the law of definite proportion. Science education international, 28 (2). pp. 167-171. ISSN 2077-2327
Häseler, Jörg and Creydt, Marina and Dingel, Anna and Doert, Martin and Fischer, Markus and Humpf, Hans-Ulrich and Kroh, Lothar W. and Matissek, Reinhard and Pietzner, Verena and Pischetsrieder, Monika and Rühl, Martin and Schnapka, Julia and Schrenk, Dieter and Vilcinskas, Andreas and Zorn, Holger (2017) Mahlzeit! Prost! Wohl bekomms! In: Unendliche Weiten: kreuz und quer durchs Chemie-Universum. Wiley-VCH, Weinheim, pp. 146-155. ISBN 3-527-34203-6 987-3-527-34203-7
Bunjes, Farina and Fleischmann, Peter and Pietzner, Verena and Rühl, Martin and Zorn, Holger (2017) Natural experiments: chemistry with mushrooms. Science in school (42). pp. 36-41. ISSN 1818-0361
Höner, Kerstin and Strahl, Alexander and Pietzner, Verena and Müller, Rainer and Eghtessad, Axel and Looß, Maike and Klingenberg, Konstantin and Hilfert-Rüppel, Dagmar (2016) Aspekte des naturwissenschaftlichen Unterrichts in der Beurteilung von Lehramtsstudierenden. In: Naturwissenschaften vermitteln: Von der frühen Kindheit bis zum Lehrerberuf. Naturwissenschaften vermitteln - Braunschweiger Beiträge zu Lehrerbildung und Fachdidaktik, 5 . Books on Demand, Norderstedt, pp. 7-24. ISBN 978-3-7392-1733-8
Strahl, Alexander and Höner, Kerstin and Müller, Rainer and Eghtessad, Axel and Pietzner, Verena and Looß, Maike and Klingenberg, Konstantin and Hilfert-Rüppel, Dagmar (2016) Auf alle Fälle Experimente? – Vorstellungen von Lehramtsstudierenden zum naturwissenschaftlichen Unterricht und zum Einsatz von Experimenten. In: Naturwissenschaften vermitteln: Von der frühen Kindheit bis zum Lehrerberuf. Naturwissenschaften vermitteln - Braunschweiger Beiträge zu Lehrerbildung und Fachdidaktik, 5 . Books on Demand, Norderstedt, pp. 25-58. ISBN 978-3-7392-1733-8
Haase, Luzie and Pietzner, Verena (2016) Berufsorientierung im Chemieunterricht der Sekundarstufe I. In: Authentizität und Lernen: das Fach in der Fachdidaktik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, 36 . Universität, Regensburg, pp. 71-73.
Pietzner, Verena (2016) Das Wissen von Chemielehrkräften über Schülervorstellungen. In: Naturwissenschaften vermitteln: Von der frühen Kindheit bis zum Lehrerberuf. Naturwissenschaften vermitteln - Braunschweiger Beiträge zu Lehrerbildung und Fachdidaktik, 5 . Books on Demand, Norderstedt, pp. 105-120. ISBN 978-3-7392-1733-8
Dege, Janina and Waitz, Thomas and Haffer, Stefanie and Pietzner, Verena and Abu-Much, Riam and Hugerat, Muhamad and Wilke, Timm (2016) TiO2 nanoparticles in sunscreen: a course design introducing nanotechnology to upper secondary chemistry classes. Journal of nano education, 8 (1). pp. 297-311. ISSN 1936-7449
Semmler, Luzie and Pietzner, Verena (2016) Untersuchung von Auffassungen zur Kreativität mit Concept Maps. In: Authentizität und Lernen: das Fach in der Fachdidaktik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, 36 . Universität, Regensburg, pp. 479-481.
Niemczik, Christian and Eilks, Ingo and Pietzner, Verena (2016) Vermittlungsexperimente: Lernen durch kollaborative Videoerstellung. In: Authentizität und Lernen: das Fach in der Fachdidaktik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, 36 . Universität, Regensburg, pp. 211-214.
Sokolowski, Sascha and Pietzner, Verena (2015) Berufsorientierende Lernaufgaben. In: Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht. IPN, Kiel, pp. 244-246. ISBN 978-3-89088-362-5
Niemczik, Christian and Pietzner, Verena and Eilks, Ingo (2015) Chemical experiments : learning by collaborative video creation. In: Teaching is touching the future : academic teaching within and across disciplines. Universitätsverlag Webler, Bielefeld, pp. 198-200. ISBN 978-3-937026-97-8
Kotwica, Anna and Pietzner, Verena (2015) Die Sicht von Chemieauszubildenden auf ihren Chemieunterricht in der Sekundarstufe I. In: Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht. IPN, Kiel, pp. 361-363. ISBN 978-3-89088-362-5
Krause, Moritz and Pietzner, Verena and Eilks, Ingo (2015) Einstellungen und Selbstkonzept von angehenden Lehrkräften zur Nutzung von digitalen Medien im Chemieunterricht. In: Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht. IPN, Kiel, pp. 681-683. ISBN 978-3-89088-362-5
Bolten, Mareike and Pietzner, Verena (2015) Nutzung von Visualisierungen in Chemievorlesungen : ein Beispiel aus Japan. In: Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht. IPN, Kiel, pp. 696-698. ISBN 978-3-89088-362-5
Niemczik, Christian and Eilks, Ingo and Pietzner, Verena (2015) The flipped classroom : an introduction to organic chemistry as a video based jigsaw puzzle. In: Teaching is touching the future : academic teaching within and across disciplines. Universitätsverlag Webler, Bielefeld, pp. 195-197. ISBN 978-3-937026-97-8
Fraske, Andrea and Pietzner, Verena (2014) Barrique-Ausbau – die Holznote von Weinen. Naturwissenschaften im Unterricht – Chemie, 25141. p. 47.
Pietzner, Verena (2014) Chile – Chemie interaktiv Lernen: Eine Online-materialsammlung für den Chemieunterricht. In: Digitale Medien im naturwissenschaftlichen Unterricht. Joachim Hertz Stiftung Verlag, Hamburg, pp. 197-202. ISBN 978-3-9815920-6-1
Pietzner, Verena (2014) Computer-Based Learning in Chemistry Classes. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 10. pp. 297-311.
Uchinokura, Shingo and Pietzner, Verena (2014) Creativity in Science Education. In: Naturwissenschaftliche Bildung zwischen Science- und Fachunterricht. IPN, Kiel, pp. 88-90. ISBN 978-3-89088-361-8
Kotwica, Anna and Pietzner, Verena (2014) Ergebnisse einer Befragung von Chemielehrkräften zur Berufsorientierung - Ein Teilprojekt von PACE-CHEM. In: Naturwissenschaftliche Bildung zwischen Science- und Fachunterricht. IPN, Kiel, pp. 85-87. ISBN 978-3-89088-361-8
Vetters, Reinhard and Pietzner, Verena (2014) Fragebogenstudie zur Unterrichtsdiagnostik im Bereich Formelsprache. In: Naturwissenschaftliche Bildung zwischen Science- und Fachunterricht. IPN, Kiel, pp. 501-503. ISBN 978-3-89088-361-8
Bolten, Mareike and Pietzner, Verena (2014) Praxiseinsatz von Visualisierungen in Chemievorlesungen. In: Naturwissenschaftliche Bildung zwischen Science- und Fachunterricht. IPN, Kiel, pp. 336-338. ISBN 978-3-89088-361-8