Items where Author is "Möbus, Claus"

Up a level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Item Type | No Grouping
Number of items: 106.

Article

Eilers, Mark and Möbus, Claus (2014) Discriminative Learning of Relevant Percepts for a Bayesian Autonomous Driver Model. ThinkMind // COGNITIVE 2014. pp. 19-25. ISSN 2308-4197

Möbus, Claus and Lenk, Jan Ch. and Özyurt, Jale and Thiel, Christiane M. and Claasen, Arno (2011) Checking the ACT-R/Brain Mapping Hypothesis with a complex task: Using fMRI and Bayesian identification in a multi-dimensional strategy space. Cognitive Systems Research, 12 (3-4). pp. 321-335. ISSN 1389-0417

Möbus, Claus and Lüdtke, Andreas (2003) ITS 2002 : Tagungsbericht. Künstliche Intelligenz, 17 (1). pp. 43-44. ISSN 0933-1875

Möbus, Claus and Albers, Bernd and Garbe, Hilke and Hartmann, Stefan and Thole, Heinz-Jürgen and Yakimchuk, Vera and Zuborg, Jochen (2003) Towards an AI-Specification of Intelligent Distributed Learning Environments. KI - Zeitschrift Künstliche Intelligenz. pp. 19-24. ISSN 0933-1875

Möbus, Claus and Schröder, Olaf and Thole, Heinz-Jürgen (1992) A Model of the Acquisition and Improvement of Domain Knowledge for Functional Programming. Journal of Artificial Intelligence in Education (Special Issue on Student Modelling), 3 (4). pp. 449-476. ISSN 1560-4292

Schröder, Olaf and FRANK, K.D and KOHNERT, Klaus and Möbus, Claus and RAUTERBERG, Matthias (1990) Instruction-Based Knowledge Acquisition and Modification: The Operational Knowledge for a Functional, Visual Programming Language. Computers in Human Behavior, 6 (1). pp. 31-49. ISSN 0747-5632

Möbus, Claus and Göricke, G. and Kröh, Peer (1983) Statistical Analysis of Single-Case Experimental Designs: Conditional Equivalence of the General-Linear-Model Approach of GLASS, WILLSON & GOTTMAN with the Intervention Model of BOX & TIAO. EDP in Medicine and Biology, 14 (3-4). pp. 98-108. ISSN 0300-8282

Möbus, Claus (1981) On the Nontermination of the K-Means Clustering Algorithm for Certain Data Sets. EDV in Medizin und Biologie, 12 (4). pp. 124-126. ISSN 0300-8282

Möbus, Claus (1979) Zur Analyse nichtsymmetrischer Ähnlichkeitsurteile : ein dimensionales Driftmodell, eine Vergleichshypothese, Tversky's Kontrastmodell und seine Fokushypothese. Archiv für Psychologie, 131. pp. 105-136. ISSN 0066-6475

Wallasch, Roland and Möbus, Claus (1977) Validierung und Kreuzvalidierung des Göttinger Formreproduktionstests von SCHLANGE et al. (1972) und der Background Interference Procedure von CANTER (1970) zur Erfassung von Hirnschädigungen bei Kindern zusammen mit zwei anderen Auswertungssystemen für den BENDER Gestalt Test sowie weiterer Verfahren. Diagnostica, 23 (2). pp. 156-172. ISSN 0012-1924

Möbus, Claus and Wallasch, Roland (1977) Zur Erfassung von Hirnschädigungen bei Kindern : nichtlineare Entscheidungsregeln auf der Basis von Veränderungsmessungen und des Jackknife. Diagnostica, 23 (3). pp. 227-251. ISSN 0012-1924

Möbus, Claus (1976) Nonmetric Multidimensional Scaling without Disparities and Derivatives: A Rankcorrelation-Orientated Approach Through L1-Approximation. Archiv für Psychologie, 128. pp. 240-266. ISSN 0066-6475

Simons, Heribert and Möbus, Claus (1976) Untersuchungen zur Fairneß von Intelligenztests. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie, 8 (1). pp. 1-12. ISSN 0049-8637

Möbus, Claus (1975) Bemerkungen zur Skalierung interindividueller Urteilsdifferenzen: Simulation des INDSCAL-Modells von CARROLL & CHANG mit der POINTS-OF-VIEW-Analyse von TUCKER & MESSICK. Archiv für Psychologie, 127. pp. 189-209. ISSN 0066-6475

Möbus, Claus and Ahrens, Hans-Joachim (1970) Multivariate Weiterentwicklung eines Modells zur Prognose von Wahlentscheidungen. Zeitschrift für experimentelle und angewandte Psychologie, 17 (3). pp. 386-413. ISSN 0949-3964

Ahrens, Hans-Joachim and Möbus, Claus (1968) Zur Verwendung von Einstellungsmessungen bei der Prognose von Wahlentscheidungen. Zeitschrift für experimentelle und angewandte Psychologie, 15 (4). pp. 543-563. ISSN 0949-3964

Eilers, Mark and Möbus, Claus and Tango, Fabio and Pietquin, Olivier (2013) The learning of longitudinal human driving behavior and driver assistance strategies. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 21. pp. 295-314.

Book

Möbus, Claus (1977) Grundfragen psychologischer Diagnostik: Fairness und Validität. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 2 . Verlag für Psychologie Hogrefe, Göttingen. ISBN 3-8017-0132-8

Book Section

Eilers, Mark and Möbus, Claus (2011) Learning the Human Longitudinal Control Behavior with a Modular Hierarchical Bayesian Mixture-of-Behaviors Model. In: IEEE Intelligent Vehicles Symposium. INTELLIGENT VEHICLES SYMPOSIUM . Curran Associates Inc, Red Hook, NY, USA, pp. 540-545. ISBN 978-1-4577-0890-9

Lenk, Jan Ch. and Möbus, Claus and Özyurt, Jale and Thiel, Christiane M. and Claassen, Arno (2011) How to Assess ACT-R Models Predicting BOLD Curves for a Complex Problem. In: Interdisciplinary Perspectives on Cognition, Education and the Brain. Hanse Studies (7). BIS-Publisher of the University of Oldenburg, Oldenburg, Germany, pp. 217-224. ISBN 978-3-8142-2242-4

Anschütz, Andrea and Bernholt, Sascha and Özyurt, Jale and Lenk, Jan and Moschner, Barbara and Parchmann, Ilka and Möbus, Claus and Thiel, Christiane M. (2011) Impact of Affective and Informative Feedback on Learning in Children before and after a Reattribution Training - An Integrated Approach using Neuroimaging, Educational Research, and Modelling. In: Interdisciplinary Perspectives on Cognition, Education and the Brain. Interdisciplinary Perspectives on Cognition, Education and the Brain, Hanse Studies (7). BIS-Publisher of the University of Oldenburg, Oldenburg, Germany, pp. 31-40. ISBN 978-3-8142-2242-

Möbus, Claus and Eilers, Mark (2011) Integrating Anticipatory Competence into a Bayesian Driver Model. In: Human Modelling in Assisted Transportation: Models, Tools and Risk Methods. Springer, Heidelberg, Berlin, pp. 225-232. ISBN 978-8847018204

Eilers, Mark and Möbus, Claus (2011) Learning of a Bayesian Autonomous Driver Mixture-of-Behaviors (BAD-MoB) Model. In: Advances in Applied Digital Human Modeling. CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, USA, pp. 436-445. ISBN 978-1-4398-3511-1

Eilers, Mark and Möbus, Claus (2011) Learning the Relevant Percepts of Modular Hierarchical Bayesian Driver Models Using a Bayesian Information Criterion. In: Digital Human Modeling. LNCS (6777). Springer, Heidelberg, Berlin, pp. 463-472. ISBN 978-3-642-21799-9

Möbus, Claus and Eilers, Mark (2011) Mixture of Behaviors and Levels-of-Expertise in a Bayesian Autonomous Driver Model. In: Advances in Applied Digital Human Modeling. CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton, USA, pp. 425-435. ISBN 978-1-4398-3511-1

Wortelen, Bertram and Zilinski, Malte and Baumann, Martin and Muhrer, Elke and Vollrath, Mark and Eilers, Mark and Möbus, Claus (2011) Modelling Aspects of Longitudinal Control in an Integrated Driver Model. In: Human Modelling in Assisted Transportation: Models, Tools and Risk Methods. Springer, Heidelberg, Berlin, pp. 181-189. ISBN 978-88-470-1820-4

Möbus, Claus and Eilers, Mark and Garbe, Hilke (2011) Predicting the Focus of Attention and Deficits in Situation Awareness with a Modular Hierarchical Bayesian Driver Model. In: Digital Human Modeling. LNCS (6777). Springer, Heidelberg, Berlin, pp. 483-492. ISBN 978-3-642-21799-9

Möbus, Claus and Eilers, Mark (2011) Prototyping smart assistance with Bayesian autonomous driver models. In: Handbook of research on ambient intelligence and smart environments : trends and perspectives. Information Science Reference, Hershey, PA 17033, USA, pp. 460-512. ISBN 978-1-616-92857-5

Möbus, Claus and Lenk, Jan Ch. and Claasen, Arno and Özyurt, Jale and Thiel, Christiane M. (2010) Checking the Brain Mapping Hypothesis: Predicting and Validating BOLD Curves for a Complex Task Using ACT-R. In: Proceedings of the 10th International Conference on Cognitive Modeling. Drexel University Philadelphia, PA, Philadelphia, PA, pp. 163-168.

Eilers, Mark and Möbus, Claus (2010) Lernen eines modularen Bayesian Autonomous Driver Mixture-of-Behaviors (BAD MoB) Modells. In: Fahrermodellierung - Zwischen kinematischen Menschmodellen und dynamisch-kognitiven Verhaltensmodellen. Fortschrittsbericht des VDI in der Reihe 22 (Mensch-Maschine-Systeme) (32). VDI Verlag, Düsseldorf, pp. 61-74. ISBN 978-3-18-303222-8

Lenk, Jan Charles and Möbus, Claus (2010) Statistische Modellierung der Lateral- und Longitudinalregelung. In: Fahrermodellierung - Zwischen kinematischen Menschmodellen und dynamisch-kognitiven Verhaltensmodellen. Fortschrittsbericht des VDI in der Reihe 22 (Mensch-Maschine-Systeme) (32). VDI-Verlag, D, pp. 161-170. ISBN 978-3-18-303222-8

Möbus, Claus and Eilers, Mark (2009) Further Steps towards Driver Modeling according to the Bayesian Programming Approach. In: Digital Human Modeling. Lecture Notes in Computer Science (LNCS 5620), 5620 . Springer Berlin Heidelberg, pp. 413-422. ISBN 978-3-642-02808-3

Baumann, Martin and Colonius, Hans and Hungar, Hardi and Köster, Frank and Langner, Michael and Lüdtke, Andreas and Möbus, Claus and Peinke, Joachim and Puch, Stefan and Schiessl, Carola and Steenken, Rieke and Weber, Lars (2009) Integrated Modeling for Safe Transportation - Driver modeling and driver experiments. In: Fahrermodellierung in Wissenschaft und Wirtschaft. Fortschrittsbericht des VDI in der Reihe 22 (Mensch-Maschine-Systeme) (28). VDI-verlag, Düsseldorf, pp. 84-99. ISBN 978-3-18-302822-1

Möbus, Claus and Garbe, Hilke (2009) Learning the DAG of Bayesian belief networks by asking (conditional) (in-)dependence questions. In: K-CAP '09 Proceedings of the Fifth International Conference on Knowledge Capture. ACM Special Interest Group on Artificial Intelligence . Association for Computing Machinery, New York, NY, pp. 199-200. ISBN 978-1-60558-658-8

Möbus, Claus and Eilers, Mark and Zilinski, Malte and Garbe, Hilke (2009) Mixture of Behaviors in a Bayesian Driver Model. In: Der Mensch im Mittelpunkt technischer Systeme. Fortschrittsberichte Mensch-Maschine-Systeme, VDI Reihe 22 (29). VDI-Verlag, Düsseldorf, pp. 221-226. ISBN 978-3-18-302922-8

Möbus, Claus and Eilers, Mark and Garbe, Hilke and Zilinski, Malte (2009) Probabilistic, and Empirical Grounded Modeling of Agents in Partial Cooperative (Traffic) Scenarios. In: Digital Human Modeling. Lecture Notes in Computer Science (LNCS 5620) . Springer, Berlin - Heidelberg, 423-432. ISBN 978-3-642-02808-3

Kruse, Steffen and Zilinski, Malte and Garbe, Hilke and Möbus, Claus (2008) MDA und KI: Domänenspezifische Modellierung und Umsetzung wissensintensiver Prozesse. In: Software Engineering 2008 - Modellgetriebene Softwarearchitektur - Evolution, Integration und Migration. GI-Edition - Lecture Notes in Informatics (LNI) (P-122). Bonner Köllen Verlag , Bonn, pp. 184-190. ISBN 978-3-88579-216-1

Möbus, Claus and Hübner, Stephan and Garbe, Hilke (2007) Driver Modelling: Two-Point- or Inverted Gaze-Beam-Steering. In: Prospektive Gestaltung von Mensch-Technik-Interaktion. Fortschritt-Berichte VDI-Reihe 22 (25). VDI-Verlag, Düsseldorf, Germany, pp. 483-488. ISBN 978-3-18-302522-0

Seebold, Heiko and Lüdtke, Andreas and Möbus, Claus (2005) Bayesian Belief Network based Diagnostics in a Problem-oriented Learning Environment for Cardiology. In: Proceedings of Training, Education & Simulation International 2005 (THESI 2005). MEEC Maastricht, Maastricht.

Lüdtke, Andreas and Möbus, Claus (2005) A Case Study for Using a Cognitive Model of Learned Carelessness in Cognitive Engineering. In: Proceedings of the 11th International Conference of Human-Computer Interaction (HCI International´05). Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 2005, Mahwah, New Jersey. ISBN 0-8058-5807-5

Möbus, Claus and Schröder, Olaf and Lüdtke, Andreas (2005) Entscheidungen unter Unsicherheit. In: Analysieren - Modellieren - Entscheiden. Entwicklung und Förderung der strategischen Handlungsflexibilität:, 3 . W. Bertelsmann Verlag, Bielefeld, pp. 49-67. ISBN 3-7639-0654-1

Möbus, Claus and Seebold, Heiko (2005) A Greedy Knowledge Acquisition Method for the Rapid Prototyping of Bayesian Belief Networks. In: Artificial Intelligence in Education. Artificial Intelligence in Education . IOS Press, Amsterdam, pp. 875-877. ISBN 1-58603-530-4

Möbus, Claus and Seebold, Heiko and Garbe, Hilke (2005) A Greedy Knowledge Acquisition Method for the Rapid Prototyping of Knowledge Structures. In: Proceedings of the 3rd International Conference on Knowledge Capture (K-CAP'05). ACM Press, New York, pp. 211-212. ISBN 1-59593-163-5

Möbus, Claus (2005) Modellierung: Beispiel: Entscheidungen unter Unsicherheit. In: Analysieren - Modellieren - Entscheiden. Strategische Handlungsflexibilität, 3 . W. Bertelsmann, Bielefeld, pp. 87-125. ISBN 3-7639-0654-1

Möbus, Claus (2005) Modellierung: Der Kurs des DAX. In: Analysieren - Modellieren - Entscheiden. Strategische Handlungsflexibilität, 3 . W. Bertelsmann Verlag, Bielefeld, pp. 77-86. ISBN 3763906541

Yakimchuk, Vera and Garbe, Hilke and Thole, Heinz-Jürgen and Möbus, Claus and Wagner, Edwin (2004) mileET: Problemorientiertes Lernen in einer wissensbasierten und adaptiven Lernumgebung für die Grundlagen der Elektrotechnik. In: Grundfragen Multimedialen Lehrens und Lernens. Grundfragen Multimedialen Lehrens und Lernens, Alcatel SEL Stiftung für Kommunikationsforschung . Books on Demand GmbH, Berlin, pp. 73-84. ISBN 3-8334-1573-8

Möbus, Claus (2004) Stufen. In: Seelenlandschaften: Streifzüge durch die Psychologie. Vandenhoeck & Ruprecht GmbH & Co. KG, Götingen, pp. 68-69. ISBN 3-525-46206-9

Schröder, Olaf and Möbus, Claus and Lüdtke, Andreas (2003) Individuelle Voraussetzungen der strategischen Handlungsflexibilität. In: Strategische Handlungsflexibilität. W. Bertelsmann-Verlag, Bielefeld, pp. 17-80. ISBN 3-7639-0652-5

Yakimchuk, Vera and Garbe, Hilke and Möbus, Claus and Thole, Heinz-Jürgen and Wagner, Edwin (2003) An Intelligent Problem Solving Environment in the Domain of Electrical Engineering. In: Artificial Intelligence in Education, Frontiers in Artificial Intelligence and Applications. Frontiers in Artificial Intelligence and Applications (97). IOS Press, Amsterdam, pp. 518-520. ISBN 978-1-58603-356-9

Lüdtke, Andreas and Möbus, Claus and Thole, Heinz-Jürgen (2002) Cognitive Modelling Approach to Diagnose Over-Simplification in Simulation-Based Training. In: Intelligent Tutoring Systems, Proceedings of the 6th International Conference, ITS2002. Lecture Notes in Computer Science (2363). Springer Berlin Heidelberg, Berlin - Heidelberg, pp. 496-506. ISBN 978-3-540-47987-1

Möbus, Claus and Albers, Bernd and Hartmann, Stefan and Zurborg, Jochen (2002) Intelligent WBT: Specification and Architecture of the Distributed, Multimedia e-Learning System e-STAT. In: COMPSTAT 2002. Proceedings in Computational Statistics . Physica Verlag, Heidelberg, pp. 401-406. ISBN 978-3-642-57489-4

Lüdtke, Andreas and Möbus, Claus (2002) Prognose von Bedienungsfehlern durch Routinebildung in teilautonomen Systemen: Konzept und empirische Untersuchung. In: Bedienen und Verstehen: 4. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme 2001. Fortschritt-Berichte : Reihe 22, Mensch-Maschine-Systeme (8). VDI Verlag GmbH, Düsseldorf, Germany, pp. 164-184. ISBN 3-18-300822-X

Lüdtke, Andreas and Möbus, Claus (2002) Prognose von Bedienungsfehlern durch Simulation der Entstehung gelernter Sorglosigkeit bei der Pilot-Cockpit Interaktion. In: Situation Awareness in der Fahrzeug- und Prozessführung. DGLR-Bericht (04). Deutschen Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt , Bonn, pp. 163-180. ISBN 3-932182-29-4

Möbus, Claus and Albers, Bernd and Hartmann, Stephan and Thole, Heinz-Jürgen and Zurborg, Jochen (2002) Towards a Specification of Distributed and Intelligent Web Based Training Systems. In: Intelligent Tutoring Systems. Lecture Notes in Computer Science (2363). Springer, Berlin-Heidelberg, pp. 291-300. ISBN 978-3-540-47987-1

Willms, Janine and Möbus, Claus (2000) Evolution of the Hypotheses Testing Approach in Intelligent Problem Solving Environments. In: Intelligent Tutoring Systems. Lecture Notes in Computer Science (1839). Springer, Berlin - Heidelberg, pp. 403-412. ISBN 978-3-540-45108-2

Willms, Janine and Möbus, Claus (1998) Die Extraktion von Restriktionen aus Aufgabenbeschreibungen für die statische, konzeptbasierte Diagnose von Lösungs- bzw. Schaltungsentwürfen (aus der Pneumatik). In: Informatik und Ausbildung. Informatik aktuell . Springer, Berlin - Heidelberg, pp. 241-250. ISBN 978-3-642-72169-4

Möbus, Claus and Schröder, Olaf (1998) Zur Modellierung des Wissenserwerbs als deduktive und induktive Wissensveränderung. In: Wissen. Enzyklopädie der Psychologie, Themenbereich C: Theorie und Forschung, Serie II: Kognition, 6 . Verlag für Psychologie, Hogrefe, Göttingen, pp. 403-456. ISBN 978-3-8017-0531-2

Möbus, Claus and Schröder, Olaf (1997) Acquiring qualitative and quantitative knowledge from verbal statements and dialogues in probabilistic domains. In: SoftStat ´97. Advances in Statistical Software (6). Lucius & Lucius, Stuttgart:, pp. 267-274. ISBN 3-8282-0032-X

Möbus, Claus and Schröder, Olaf (1997) Building Domain Models by Novices in Stochastics: Towards the Probabilistic Semantics of Verbalized Stochastic Relations. In: Artificial Intelligence in Education: Knowledge and Media in Learning Systems. IOS Press, Amsterdam, pp. 394-401. ISBN 9051993536

Thole, Heinz-Jürgen and Möbus, Claus and Schröder, Olaf (1997) Domain Knowledge Structure, Knowledge Representation and Hypotheses Testing. In: Artificial Intelligence in Education: Knowledge and Media in Learning Systems. IOS Press, Amsterdam, pp. 410-417. ISBN 90-5199-353-6

Willms, Janine and Göhler, Hermann and Möbus, Claus (1997) Testing Hypothesis in an Engineering Domain: Combining Static and Dynamic Analysis of Pneumatic Circuits. In: Artificial Intelligence in Education: Knowledge and Media in Learning Systems. IOS Press, Amsterdam, pp. 680-682. ISBN 90-5199-353-6

Möbus, Claus and Schröder, Olaf (1997) Unterstützung der Bildung stochastischer Modelle: Von qualitativen verbalen Relationsbeschreibungen zu quantitatitven Beziehungen. In: KogWis 97 : Proceedings der 3. Fachtagung der Gesellschaft für Kognitionswissenschaft. Friedrich-Schiller-Universität, Jena, pp. 129-132. ISBN 3-00-001761-5

Möbus, Claus and Gunzenhäuser, Rul and Herzog, Christian and Hoppe, Ulrich (1996) Neuartige Herausforderungen bei der Gestaltung Intelligenter Lehr-/Lernsysteme (ILLS). In: Fortschritte der künstlichen Intelligenz. Dresden University Press, Dresden, pp. 1-2. ISBN 3-931828-45-X

Schröder, Olaf and Möbus, Claus and Thole, Heinz-Jürgen (1996) Acquiring Knowledge from Linguistic Models in Complex, Probabilistic Domains. In: Proceedings of the European Conference on Artificial Intelligence in Education (EuroAI-ED ´96). Edições Colibri, Lisbon, Portugal, pp. 206-212. ISBN 972-8288-37-9

Folckers, Jörg and Möbus, Claus and Schröder, Olaf and Thole, Heinz-Jürgen (1996) An Intelligent Problem Solving Environment for Designing Explanation Models and for Diagnostic Reasoning in Probabilistic Domains. In: Intelligent Tutoring Systems. Lecture Notes in Computer Science (1086). Springer, Berlin, pp. 353-362.

Schröder, Olaf and Möbus, Claus and Folckers, Jörg and Thole, Heinz-Jürgen (1996) Supporting the Construction of Explanation Models and Diagnostic Reasoning in Probabilistic Domains. In: International Conference on the Learning Sciences (ICLS 96). Proceedings of the ICLS . Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), Charlottesville, VA, USA, pp. 60-67. ISBN 1-880094-23-1

Möbus, Claus (1996) Towards an Epistemology on Intelligent Design and Modelling Environments: The Hypothesis Testing Approach. In: Proceedings of the European Conference on Artificial Intelligence in Education (EuroAI-ED ´96). Edicoes Colibri,, Lisbon, Portugal, pp. 52-58. ISBN 972-8288-37-9

Möbus, Claus and Schröder, Olaf and Thole, Heinz-Jürgen (1996) WULPUS - An Intelligent Problem Solving Environment Delivering Knowledge Based Help and Explanations in Business Management Simulation. In: Intelligent Tutoring Systems. Lecture Notes in Computer Science (1086). Springer, Berlin-Heidelberg, pp. 550-559. ISBN 978-3-540-68460-2

Möbus, Claus (1996) Wissenserwerb : (knowledge aquisition). In: Wörterbuch der Kognitionswissenschaft. Klett-Cotta, Stuttgart, pp. 822-823. ISBN 3608917055

Schröder, Olaf and Möbus, Claus and Pitschke, Knut (1995) A Cognitive Model of Design Processes for Modelling Distributed Systems. In: Artificial Intelligence in Education, Proceedings of AI-ED 95,. Artificial Intelligence in Education . Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), Charlottesville, VA, USA, pp. 146-153. ISBN 1-880094-16-9

Pitschke, Knut and Schröder, Olaf and Möbus, Claus (1995) Erklärungsgenerierung in Petri-Help. In: GISI 95, Herausforderungen eines globalen Informationsverbundes für die Informatik. Theoretical Computer Science, Informatik Aktuell . Springer, Berlin-Heidelberg, pp. 304-313. ISBN 3-540-60213-5

Möbus, Claus and Schröder, Olaf and Thole, Heinz-Jürgen (1995) Online Modeling the Novice-Expert Shift in Programming Skills on a Rule-Schema-Case Partial Order. In: Cognition and Computer Programming. Ablex Series in Computational Sciences . Ablex, Norwood, N.J., USA, pp. 63-105. ISBN 1-56750-094-3

Möbus, Claus (1995) Towards an Epistemology on Intelligent Problem Solving Environments: The Hypothesis Testing Approach. In: Artificial Intelligence in Education, AI-ED '95. Proceedings of AI-ED 95, 7th World Conference on Artificial Intelligence in Education . AACE Press (Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), Charlottesville, VA, USA, pp. 138-145. ISBN 1-880094-16-9

Möbus, Claus and Schröder, Olaf and Thole, Heinz-Jürgen (1995) WULPUS: Wissensbasierte Hilfen und Erklärungen für ein betriebswirtschaftliches Planspiel. In: GISI 95. Informatik Aktuell . Springer, Berlin-Heidelberg, pp. 284-292. ISBN 3-540-60213-5

Möbus, Claus and Schröder, Olaf and Thole, Heinz-Jürgen (1994) Diagnosing and Evaluating the Acquisition Process of Problem Solving Schemata. In: Student Modelling: The Key to Individualized Instruction. Nato ASI Subseries F: (125). Springer, Berlin-Heidelberg-New York, pp. 211-264. ISBN 978-3-642-08186-6

Schröder, Olaf and Möbus, Claus and Pitschke, Knut (1993) Designing Help for Viewpoint Centered Planning of Petri Nets. In: Artificial Intelligence in Education, Proceedings of AI-ED 93. Proceedings of AI-ED . Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), Charlottesville, VA, USA, pp. 370-377. ISBN 1-880094-08-8

Möbus, Claus and Schröder, Olaf (1993) The Acquisition of Functional Planning- and Programming Knowledge: Diagnosis, Modeling, and User-Adapted Help. In: The Cognitive Psychology of Knowledge. Advances in Psychology . Elsevier (North-Holland), Amsterdam, NL, pp. 233-261. ISBN 978-0-444-89942-2

Möbus, Claus and Thole, Heinz-Jürgen and Schröder, Olaf (1993) Diagnosis of Intentions and Interactive Support of Planning in a Functional, Visual Programming Language. In: Simulation-Based Experiential Learning. NATO ASI Series, Series F: Computer and Systems Sciences (122). Springer, Berlin-Heidelberg, pp. 61-76. ISBN 978-3-642-78539-9

Möbus, Claus and Thole, Heinz-Jürgen and Schröder, Olaf (1993) Interactive Support of Planning in a Functional, Visual Programming Language. In: Proceedings AI-ED 93. World Conference on Artificial Intelligence and Education, 1993 . Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), Charlottesville, VA, USA, pp. 362-369. ISBN 1-880094-08-8

Möbus, Claus and Pitschke, Knut and Schröder, Olaf (1992) Towards the Theory-Guided Design of Help Systems for Programming and Modelling Tasks. In: Intelligent Tutoring Systems. Lecture Notes in Computer Science (608). Springer, Berlin-Heidelberg-New york, pp. 294-301. ISBN 978-3-540-47254-4

Schröder, Olaf and Möbus, Claus (1992) Zur Diagnose und Modellierung von Wissensveränderungen im Rahmen einer Stocksituationstheorie. In: Maschinelles Lernen - Modellierung von Lernen mit Maschinen. Springer, Berlin-Heidelberg, pp. 23-62. ISBN 978-3-642-77623-6

Pitschke, Knut and Schröder, Olaf and Möbus, Claus (1991) Entwurf eines Hilfesystems für Petrinetzmodellierer. In: Informatik und Schule 1991. Informatik-Fachberichte (292). Springer, Berlin-Heidelberg-New York, pp. 299-305. ISBN 978-3-540-54619-1

Möbus, Claus (1991) The Relevance of Computational Models of Knowledge Acquisition for the Design of Help in the Problem Solving Monitor ABSYNT. In: Advanced Research on Computers in Education. North-Holland / Elsevier Science Publisher, Amsterdam, NL, pp. 137-144. ISBN 0444887881

Möbus, Claus (1991) Wissenserwerb mit kooperativen Systemen. In: Informatik und Schule 1991. Informatik-Fachberichte, 292 . Springer, Berlin-Heidelberg, pp. 288-298. ISBN 978-3-642-76982-5

Möbus, Claus and Thole, Heinz-Jürgen (1990) Interactive Support for Planning Visual Programs in the Problem Solving Monitor ABSYNT: Giving Feedback to User Hypotheses on the Language Level. In: Computer Assisted Learning. Lecture Notes in Computer Science (438). Springer, Berlin-Heidelberg-New York, pp. 36-49. ISBN 978-3-540-52699-5

Möbus, Claus and Schröder, Olaf (1990) Representing Semantic Knowledge with 2-dimensional Rules in the Domain of Functional Programming. In: Visualization in Human-Computer Interaction. Lecture Notes in Computer Science (439). Springer, Berlin-Heidelberg-New York, pp. 47-81. ISBN 978-3-540-47102-8

Möbus, Claus (1990) Toward the Design of Adaptive Instructions and Help for Knowledge Communication with the Problem Solving Monitor ABSYNT. In: Artificial Intelligence in Higher Education. Lecture Notes in Artificial Intelligence, 451 . Springer, Berlin-Heidelberg-New York, pp. 138-145. ISBN 978-3-540-47183-7

Möbus, Claus and Schröder, Olaf and Thole, Heinz-Jürgen (1990) Wissenserwerbsmodellierung und Wissensdiagnostik zur Gestaltung adaptiver Hilfen. In: Bericht über den 37. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Kiel 1990. Verlag für Psychologie, Hogrefe, Göttingen, pp. 630-631. ISBN 3 8017 0416 5

Janke, Gaby and Möbus, Claus and Thole, Heinz-Jürgen (1989) Empirische Pilotstudie zur Konstruktion eines problemlösezentrierten Hilfesystems für einen Problemlösemonitor. In: Informatik und Schule 1989: Zukunftsperspektiven der Informatik für Schule und Ausbildung. Springer Informatik-Fachbericht (220). Springer, Heidelberg - Berlin, pp. 44-55. ISBN 978-3-540-51801-3

Möbus, Claus and Schröder, Olaf (1989) Knowledge Specification and Instructions for a Visual Computer Language. In: Man-Computer-Interaction Research. Macinter II: Selected Papers of the Man-Computer Interaction Research Network of the International Union of Psychological Science (IUPsyS) . Elsevier Science Publishers (North Holland), Amsterdam, NL, pp. 535-565. ISBN 0444873368

Möbus, Claus and Thole, Heinz-Jürgen (1989) Tutors, Instructions and Help. In: Künstliche Intelligenz (KIFS 1987). Künstliche Intelligenz, 202 . Springer, Berlin-Heidelberg, pp. 336-385. ISBN 978-3-540-50884-7

Colonius, Hans and Frank, K.D. and Janke, Gaby and Kohnert, K. and Möbus, Claus and Schröder, Olaf and Thole, Heinz-Jürgen (1988) Spezifikation und Wissenserwerb mit ikonischen Regeln am Beispiel einer funktionalen, visuellen Programmiersprache. In: 36. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Verlag für Psychologie, Hogrefe, Göttingen, p. 339. ISBN 3 8017 0321 5

Möbus, Claus (1988) Zur Modellierung kognitiver Prozesse mit daten- bzw. zielorientierten Regelsystemen. In: Wissenspsychologie. Beltz - Psychologie Verlags Union, München, 423 -465. ISBN 3-621-27016-7

Möbus, Claus (1987) Logic Programs as a Specification and Description Tool in the Design Process of an Intelligent Tutoring System. In: Abridged Proceedings of the HCI International. HCI International, West Lafayette, Indiana 47907, USA, p. 119.

Möbus, Claus (1986) Analyse von Rohdaten mit LISREL: Allgemeines lineares Modell, stochastische Differenzen- und Differentialgleichungssysteme. In: Strukturmodelle für Längsschnittdaten und Zeitreihen: LISREL, Pfad- und Varianzanalyse. Methoden der Psychologie, 5 (5). Hans Huber, Bern, pp. 57-126. ISBN 3-456-81330-9

Möbus, Claus (1985) Die Entwicklung zum Programmierexperten durch das Problemlösen mit Automaten. In: Lernen im Dialog mit dem Computer. Urban & Schwarzenberg, München, pp. 140-154. ISBN 3-541-14261-8

Möbus, Claus and Göricke, G. and Kröh, P. (1985) Parametrische und nichtparametrische Methoden der Einzelfallstatistik. In: Ergebnisse einzelfallstatistischer Untersuchungen in Psychosomatik und klinischer Psychologie. Springer, Berlin-Heidelberg, pp. 170-188. ISBN 978-3-642-69817-0

Möbus, Claus (1983) Datenanalyse. In: Sozialpsychologie: Ein Handbuch in Schlüsselbegriffen. Urban & Schwarzenberg, München, pp. 413-420. ISBN 3-541-10241-1

Möbus, Claus (1983) Die praktische Bedeutung der Testfairness als zusätzliches Kriterium zu Reliabilität und Validität. In: Tests und Trends. Jahrbuch der Pädagogischen Diagnostik, 3 . Beltz - Psychologie Verlags Union, Weinheim, pp. 155-203. ISBN 978-3-407-54638-8

Möbus, Claus (1983) Kognitionspsychologie - Cognitive Science - Künstliche Intelligenz. In: Bericht über den 33. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie . Verlag für Psychologie, Hogrefe, Göttingen, pp. 408-409. ISBN 3-8017-0200-6 - 978-3-8017-0200-7

Möbus, Claus and Nagl, Willi (1983) Messung, Analyse und Prognose von Veränderungen. In: Forschungsmethoden der Psychologie: Hypothesenprüfung,. Enzyklopädie der Psychologie, 5 . Hogrefe, Göttingen, pp. 239-470. ISBN 3-8017-0515-3

Möbus, Claus (1981) Zur Beschreibung und Analyse kurz- und langfristiger Testintelligenzveränderungen mit zeitdiskreten und zeitkontinuierlichen dynamischen Modellen. In: Bericht über den 32. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Zürich 1980. Verlag für Psychologie, Hogrefe, Göttingen, pp. 185-188. ISBN 978-3-8017-0176-5

Simons, Heribert and Möbus, Claus (1978) Testfairness. In: Handbuch der pädagogischen Diagnostik. Schwann, Düsseldorf, pp. 187-197. ISBN 3-590-14351-7

Möbus, Claus (1975) Implizite Gewichtungen am Beispiel der nonmetrischen multidimensionalen Skalierung. In: Bericht über den 29. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Salzburg 1974. Hogrefe, Verlag für Psychologie, Göttingen, pp. 411-413. ISBN 3-8017-0098-4

Lenk, Jan Ch. and Möbus, Claus and Özyurt, Jale and Thiel, Christiane M. and Claasen, Arno (2011) From fMRI Data To Cognitive Models: Testing the ACT-R Brain Mapping Hypothesis with an Ex-Post Model. In: COGNITIVE 2011 - The Third International Conference on Advanced Cognitive Technologies and Applications. IARIA, Rome, Italy, pp. 13-18. ISBN 978-1-61208-155-7

Monograph

Möbus, Claus (2006) Web-Kommunikation mit OpenSource: Chatbots, Virtuelle Messen, Rich-Media-Content. Monografie. Springer Berlin Heidelberg, Berlin-Heidelberg, ISBN 978-3-540-29093-3.

This list was generated on Sun Dec 22 03:07:36 2024 CET.