Wallbraun, Antonia (2025) Didaktische Rekonstruktion aktueller Forschung an der Schnittstelle von Nanotechnologie und Medizin. PhD, Universität Oldenburg.
|
Volltext (48Mb) |
Abstract
Die Dissertation widmet sich der didaktischen Rekonstruktion aktueller Forschung an der Schnittstelle von Nanotechnologie und Medizin. Ziel ist es, Anwendungen der Nanomedizin – insbesondere polymerbasierte nanopartikuläre Transportsysteme – für einen zukunftsorientierten Chemieunterricht und die Lehrerbildung aufzubereiten. In enger Kooperation von Fachwissenschaft und Fachdidaktik werden zentrale Konzepte identifiziert, Experimente und Unterrichtsmaterialien entwickelt, erprobt, evaluiert und als Bildungsangebot bereitgestellt.
["eprint_fieldname_title_plus" not defined]
Didactic reconstruction of current research at the interface between nanotechnology and medicine
["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]
The dissertation focuses on the didactic reconstruction of current research at the interface of nanotechnology and medicine. Its aim is to make applications of nanomedicine - particularly polymer-based nanoparticulate delivery systems - accessible for future-oriented chemistry education and teacher training. In close collaboration between disciplinary science and education, key concepts are identified. Experiments and teaching materials are then systematically developed, tested, evaluated, and disseminated as educational resources.
Item Type: | Thesis (PhD) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Nanotechnologie; Nanomedizin; Fachdidaktische Rekonstruktion; Fachdidaktische Transferforschung; Chemieunterricht |
Subjects: | Social sciences > Education Science and mathematics > Chemistry Technology, medicine, applied sciences > Medicine and health |
Divisions: | Faculty of Mathematics and Science > Department of Chemistry (IfC) |
Date Deposited: | 25 Sep 2025 12:48 |
Last Modified: | 25 Sep 2025 12:48 |
URI: | https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/7269 |
URN: | urn:nbn:de:gbv:715-oops-73500 |
DOI: | |
Nutzungslizenz: |
Actions (login required)
![]() |
View Item |