Kessler, Nina (2024) Das ambivalente Gottesbild der Sintfluterzählung in Kinderbibeln. Kindertheologische Neuinterpretationen im multidimensionalen Balanceakt zwischen Fachwissenschaften und Rezeptionen. PhD, Universität Oldenburg.
|
Volltext (5Mb) |
Abstract
Die Dissertation widmet sich dem ambivalenten Gottesbild der Sintfluterzählung in Kinderbi-beln sowie der Rezeption dieses Inhalts durch Kinder im Grundschulalter. Ausgangspunkt ist eine bibelwissenschaftlich-exegetische Analyse der biblischen Sintflutgeschichte (Gen 6,5-9,17) mit Fokus auf die göttlichen Ambivalenzen. Anschließend werden 26 Kinderbibeln aus den Jahren 2015 bis 2021 mittels qualitativer Inhaltsanalyse ausgewertet, um Muster in der Verarbeitung der Ambivalenz zu erfassen und zu typisieren. Hiernach wird eine empirische Rezeptionsstudie mit 172 Grundschulkindern durchgeführt, in der anhand von Fragebögen untersucht wird, wie Kinder die Gottesbilder zweier hinsichtlich der göttlichen Ambivalenz divergierender Sintflutgeschichten rezipieren. Die Ergebnisse zeigen eine große Bandbreite sowohl in den Kinderbibeln als auch in den kindlichen Deutungen. Sie bilden die Grundlage für abschließende Überlegungen zur Auswahl und zum Einsatz von Kinderbibeln im Religi-onsunterricht.
["eprint_fieldname_title_plus" not defined]
The Ambivalent Concept of God in Children’s Stories of Noah’s Ark: Exegetical Foundations, Analyses of Contemporary Children’s Bibles, and Empirical Approaches to Children’s Recep-tion and Interpretation
["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]
This dissertation explores the ambivalent concept of God in children’s Bible stories about Noah’s Ark and its reception among primary school children. First, an exegetical analysis of the biblical flood narrative (Gen 6:5–9:17) is carried out to identify tensions within the concept of God. Second, 26 children’s Bibles published between 2015 and 2021 are analyzed through qualitative content analysis to identify and categorize patterns in how this ambivalence is por-trayed. Subsequently, an empirical reception study involving 172 primary school children is conducted, employing questionnaires to investigate how children perceive the images of God in two versions of the flood narrative that differ in their portrayal of divine ambivalence. The results reveal a wide variety in both the children’s Bibles and the children’s interpretations. Implications for the selection and use of children’s Bibles in religious education are dis-cussed.
Item Type: | Thesis (PhD) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kinderbibeln, Sintfluterzählung (Gen 6,5-9,17), Gottesbilder, Kindertheologie, Rezeptionsstudie |
Divisions: | School of Humanities and Social Sciences > Institute of Protestant Theology and Religious Studies |
Date Deposited: | 20 Jun 2025 09:31 |
Last Modified: | 20 Jun 2025 09:31 |
URI: | https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/7213 |
URN: | urn:nbn:de:gbv:715-oops-72947 |
DOI: | |
Nutzungslizenz: |
Actions (login required)
![]() |
View Item |