Jaudzims, Susanne (2011) Learning Outcomes in der Hochschulbildung : Chancen, Herausforderungen und Grenzen eines lernerorientierten Ansatzes in der Hochschullehre. PhD, Universität Oldenburg.

[img]
Preview


Volltext (1494Kb)

Abstract

Der Begriff der Learning Outcomes erfährt in Folge hochschulpolitischer Entwicklungen zunehmend größere Bedeutung. Die Umsetzung dieses „Shifts from Teaching to Learning“ an den deutschen Hochschulen steht jedoch noch aus. Die Dissertation untersucht zunächst Begriff und Konzept der Learning Outcomes im aktuellen hochschulpolitischen Kontext und zeigt auf, wie die Kompetenzkonstrukte Employability und Citizenship damit verknüpft sind. Anschließend wird eruiert, wie hochschuldidaktische Konzeptionen unter dem Aspekt der Outcomeorientierung weiterentwickelt werden können. Auf diese Weise ist es gelungen, erstmalig die Diskussion zur Outcomeorientierung aus einer hochschulpolitischen und einer hochschuldidaktischen Perspektive systematisch aufzuzeigen. Schließlich wird der Frage nachgegangen, wie aus Sicht von Praktikern eine kohärente Outcomeorientierung von Studiengangsmodulen erreicht werden kann. Dabei werden Entwicklungslinien und Handlungsempfehlungen für eine outcomeorientierte Hochschulbildung aufgezeigt, die den Weg für eine Qualitätsentwicklung an Hochschulen unter diesem spezifischen Aspekt ebnen.

["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]

The importance of learning outcomes in higher education is constantly increasing. But at Germany’s higher educational institutions, there still is a remarkable lack of proper implementation concerning the “Shift from Teaching to Learning”. The dissertation analyses the term and concept of learning outcomes within politics of higher education. It points out how the constructions of employability and citizenship are linked to learning outcomes. It is also being analysed how instructional design in higher education can be further developed in connection to the aspect of learning outcomes. Likewise, it has been achieved to point out systematically the discussion about learning outcomes from a higher education policy perspective as well as from an instructional design perspective. At last, the dissertation explores the perspective of practicians concerning their view on coherent, outcome-oriented higher education. This exploration will lead to lines of development as well as to practical recommendations for outcome-oriented higher education. In addition, this should pave the way for quality development at German HEIs under the aspect of learning outcomes.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: [Keine Schlagwörter von Autor/in vergeben.]
Controlled Keywords: Lernen , Ergebnis , Hochschulbildung , Bologna-Prozess
Subjects: Social sciences > Education
Divisions: School of Educational and Social Sciences > Department of Educational Sciences
School of Educational and Social Sciences
Date Deposited: 17 Jan 2013 14:27
Last Modified: 17 Jan 2013 14:27
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/1209
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-12884
DOI:
Nutzungslizenz:

Actions (login required)

View Item View Item

Document Downloads

More statistics for this item...