Chanturidze, Marine (2020) Processing of German Prepositions in Adults, Typically Developing Children and Children with Cochlear Implants. PhD, Universität Oldenburg.

[img]
Preview


Volltext (4Mb)

Abstract

The processing of German prepositions is investigated through a series of behavioral and ERP experiments with German-speaking adults, typically developing (TD) children and children with cochlear implants (CI). An ERP study with adults presents neurophysiological evidence for the categorization of prepositions as a hybrid between lexical and functional categories. The second ERP study reveals that children do not show a clear distinction between the processing of prepositions in lexical and functional usage. A behavioral study with children examines the comprehension and production of prepositions and shows that at least in the age range of 6 to 13 years children do not have a clear preference for meaningful prepositions. The final study about the mastery of prepositions in children with CIs shows that these children lag behind their TD peers on the comprehension of prepositions.

["eprint_fieldname_title_plus" not defined]

Verarbeitung deutscher Präpositionen bei Erwachsenen, typisch entwickelten Kindern und Kindern mit Cochlea-Implantaten

["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]

Die Verarbeitung deutscher Präpositionen wird durch eine Reihe von Verhaltens- und ERP-Experimenten mit deutschsprachigen Erwachsenen, Kindern ohne und Kindern mit Cochlea-Implantaten (CI) untersucht. Eine ERP-Studie mit Erwachsenen liefert neurophysiologische Beweise für die Kategorisierung von Präpositionen als Hybrid zwischen lexikalischen und funktionalen Kategorien. Die zweite ERP-Studie zeigt, dass Kinder keinen klaren Unterschied zwischen der Verarbeitung von Präpositionen im lexikalischen und funktionalen Gebrauch machen. Eine Verhaltensstudie mit Kindern untersucht das Verständnis und die Produktion von Präpositionen und zeigt, dass Kinder zumindest im Alter von 6 bis 13 Jahren keine klare Präferenz für bedeutungsvolle Präpositionen haben. Die letzte Studie befasst sich mit der Beherrschung von Präpositionen bei Kindern mit CIs und zeigt, dass diese Kinder beim Verständnis von Präpositionen ihren TD-Kollegen hinterherhinken.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Präposition, Ereigniskorreliertes Potenzial, Cochlear-Implantat, Kind
Subjects: Social sciences > Education
Language > German
Divisions: School of Linguistics and Cultural Studies > Dutch Philology
Date Deposited: 06 Jul 2021 11:15
Last Modified: 07 Jul 2021 11:20
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/5081
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-51620
DOI:
Nutzungslizenz:

Actions (login required)

View Item View Item

Document Downloads

More statistics for this item...