Schick, Rudolf (2016) Grundlegung des Bildzeichenunterrichts im Förderschwerpunkt Geistige Entwicklung. PhD, Universität Oldenburg.

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Abstract

Der Forschungsanlass der Dissertation ist die vom Autor in seiner beruflichen Praxis wahrgenommene Diskrepanz zwischen der Teilhaberelevanz öffentlicher Bildzeichen und dem reduktionistischen bildzeichenbezogenen Bildungsangebot für Schüler mit geistiger Beeinträchtigung. In Ermangelung wissenschaftlicher Grundlagenliteratur erforscht er hermeneutisch die semantischen und pragmatischen Gelegenheitsfaktoren von Bildzeichen und die bildzeichenbezogenen Zugangsfaktoren von Menschen mit geistigen Beeinträchtigungen, empirisch die Praxis des Bildzeichenunterrichts an Schulen mit dem Förderschwerpunkt geistige Entwicklung in Niedersachsen. Mit dem sonderpädagogischen Instrument der Individuellen Lern- und Entwicklungsbegleitung (ILEB) systematisiert der Autor die gewonnenen Erkenntnisse und entwickelt hieraus eine bis dahin fehlende Grundlegung des Bildzeichenunterrichts im Förderschwerpunkt Geistige Entwicklung. Diese umfasst die Bereiche Diagnostik, kooperative Bildungsplanung, individuelle Bildungsangebote, Leistungsfeststellung und Dokumentation.

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Fundamentals of pictorial sign instruction for the special education of students with intellectual disability

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The research background to this dissertation is the discrepancy perceived by the author in his professional practice between the participation relevance of public pictorial signs and the reductionist pictorial sign-related education of students with intellectual disability. Scientific literature is lacking in this area. The author therefore hermeneutically investigates the semantic and pragmatic opportunity factors of pictorial signs and pictorial sign-related access factors for people with intellectual disability, and empirically studies the practice of pictorial sign education in special schools for such pupils in the German state of Lower Saxony. Using the special education instrument of Individual Learning and Development Support (“ILEB”), the author systematizes the results, and develops a hitherto missing basis for pictorial sign instruction for the special education of students with intellectual disability. This covers the areas of diagnostics, collaborative educational planning, individual education programs, performance assessment and documentation.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Graphisches Symbol, Öffentlichkeit, Unterricht, Lernen, Semantik, Pragmatik
Subjects: Social sciences > Education
Divisions: School of Educational and Social Sciences > Department of Special Needs Education and Rehabilitation
Date Deposited: 03 Nov 2016 12:02
Last Modified: 03 Nov 2016 12:02
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/2870
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-29512
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