Nordensvärd, Johan Olof (2009) Discourses of citizenship: civic awareness among young people. PhD, Universität Oldenburg.

[img]
Preview


Volltext (3133Kb)

Abstract

Die Einführung von Bildungsstandards und ein output-orientiertes Bildungssystem haben in den letzten Jahren stark zugenommen. Ein Problem ist, dass diese Tests selten über die Meinungen von Experten hinaus gehen. Als Alternative hat diese Studie das Ziel, die Theorie nach den Lebenswelten der Schüler zu rekonstruieren. Die Methode sind narrative Diskurse „Public Narratives“ und Konstruktion von Szenarien. Das empirische Material enstand aus schriftlichen Aufgaben von drei Gymnasialklassen und qualitativen Interviews mit Schülern in der Stadt Oldenburg, Niedersachsen. Diese Studie präsentiert dabei 6 verschiedene Gruppen: 1 Liberalisierung, 2 Fortschritt, 3 Naturressourcen, 4 Zusammensetzung der Bevölkerung, 5 Politische Beschlüsse und 6 der Staat. Auch wenn die verschiedenen Schüler verschiedene Perspektiven zum Thema Bürgerschaft haben, teilen doch alle befragten Schüler die Ansicht, dass die Ökonomie die Politik herausfordert und droht, die dominante Kraft in der Gesellschaft zu werden. Diese Ansicht kann zu einer größeren Meta-Narrative in der Gesellschaft geknüpft werden: „economization of the social.“ Als Alternative bietet diese Studie 6 Metaphern an, die ein vielfältiges Verständis von Bürgerschaft fördern können.

["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]

Introducing standards and an output-oriented educational system have been in fashion since the PISA Test conquered the educational debate. This kind of testing never goes beyond what the experts set as interesting. This study will instead begin with the the pupils and aims to reconstruct theory according to the life worlds of pupils. The theory and method used are based on narrative discourse with a focus on public narratives and scenario making. The empirical material comes from my research of written assignments of three school classes and qualitative interviews in the city of Oldenburg in Lower Saxony, Germany. The study presents six different groups that have been reconstructed in the study: 1 Liberalization, 2 Progress 3 Natural Resources, 4 Composition of Society, 5 Political Decisions and the 6 The State. Albeit being different they all share the perspective that the economy is challenging politics and threatens to become the dominant force in society. This belief is connected to larger meta-narratives in society: economization of the social. This study presents 6 metaphors of city that could be used to create multiple understandings of citizenship.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Citizenship , citizenship education , discourse , narratives , metaphors
Controlled Keywords: Bürger , Diskurs , Jugend <16 - 20 Jahre> , Politischer Unterricht
Subjects: Social sciences > Social problems, social services, insurance
Divisions: School of Educational and Social Sciences > Department of Social Sciences
Date Deposited: 17 Jan 2013 14:24
Last Modified: 08 Jul 2013 13:04
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/910
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-9778
DOI:
Nutzungslizenz:

Actions (login required)

View Item View Item

Document Downloads

More statistics for this item...