Strotmann, Christopher Josef Antonius Michael (2025) Anwendung von Augmented-Reality-Devices in der anatomischen Lehre in Abhängigkeit vom räumlichen Vorstellungsvermögen in der medizinischen Lehre zur Leber (AR-rVo). PhD, Universität Oldenburg.

[img]
Preview


Volltext (1116Kb)

Abstract

Die Vermittlung der menschlichen Anatomie ist ein wichtiger Bestandteil in der medizinischen Ausbildung und erfordert von Medizinstudierenden effiziente Lernmethoden. AR-Brillen können das Lernen durch interaktive Hologramme verbessern. Ziel der Studie war es, zu prüfen, ob das räumliche Vorstellungsvermögen den Lernerfolg in der Leberanatomie mit AR beeinflusst und ob eine Vorausbildung darauf Auswirkungen hat. 39 Studierende der Humanmedizin absolvierten einen Prä- und Posttest mit AR-Seminar mit MC-Fragen, einem GVVT-Test, einen Titmus-Test sowie einer subjektiven Einschätzung zum AR-Nutzen. Die Ergebnisse zeigten signifikant bessere MC-Ergebnisse nach der AR-Nutzung (p<0,001), jedoch keinen signifikanten Zusammenhang zwischen Lernerfolg, räumlichem Vorstellungsvermögen oder Vorausbildung. Laut Teilnehmenden steigerte AR Lernfreude, aktives Lernen, Motivation und räumliches Verständnis der Leberanatomie.

["eprint_fieldname_title_plus" not defined]

Application of augmented reality devices in anatomical teaching depending on spatial imagination in the medical teaching of the liver (AR-rVo)

["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]

Teaching human anatomy is an important part of medical training and requires medical students to use efficient learning methods. AR glasses can improve learning through interactive holograms. The aim of the study was to examine whether spatial awareness influences learning success in liver anatomy with AR and whether prior training has an impact on this. Thirty-nine medical students completed a pre- and post-test with an AR seminar with MC questions, a GVVT test, a Titmus test and a subjective assessment of the benefits of AR. The results showed significantly better MC results after AR use (p<0.001), but no significant correlation between learning success, spatial imagination or prior training. According to the participants, AR increased enjoyment of learning, active learning, motivation and spatial understanding of liver anatomy.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Augmented-Reality, Mixed-Reality, Anatomie, medizinische Lehre, Leber
Subjects: Technology, medicine, applied sciences > Medicine and health
Divisions: Faculty of Medicine and Health Sciences > Department of Human Medicine
Date Deposited: 19 Nov 2025 10:01
Last Modified: 19 Nov 2025 10:01
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/7305
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-73869
DOI:
Nutzungslizenz:

Actions (login required)

View Item View Item

Document Downloads

More statistics for this item...