Helbach, Jasmin (2025) Reporting von systematischen Reviews. PhD, Universität Oldenburg.

[img]
Preview


Volltext (1001Kb)

Abstract

Die Zahl der publizierten systematischen Reviews (SRs) nimmt kontinuierlich zu. Dadurch steigt die Relevanz gut geschriebener Abstracts, denn sie bieten einen schnellen Überblick über das methodische Vorgehen und die wichtigsten Forschungsergebnisse. Zudem hängt die Entscheidung, einen Artikel im Volltext zu lesen, maßgeblich von den im Titel und Abstract präsentierten Informationen ab. Um die Qualität von Abstracts SRs zu verbessern, wurde 2013 die PRISMA-Checkliste für Abstracts (PRISMA-A) entwickelt und 2020 aktualisiert. Die in diese Dissertation eingeschlossenen Studien zeigen, dass die meisten Abstracts von SRs nicht vollständig nach PRISMA-A berichtet sind. Um informative Abstracts zu schreiben, benötigen Autor*innen SRs einen gewissen Rahmen an Wörtern. Dabei scheinen 250-300 Wörter ausreichend zu sein. Reporting-Leitlinien wie PRISMA-A sollten diese Länge entsprechend empfehlen, und Journals sollten sie unabhängig vom Studiendesign in ihre Autorenrichtlinien aufnehmen.

["eprint_fieldname_title_plus" not defined]

Reporting of systematic reviews

["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]

The number of published systematic reviews (SR) is steadily increasing. This makes abstracts increasingly important, as they provide a quick overview of the methodological approach and the main research findings. Researchers often decide whether to read the full article based on the information presented in the title and abstract. To improve the reporting quality of abstract, PRISMA-A was developed in 2013 and updated in 2020. However, the studies conducted in the context of this dissertation have shown that the majority of abstracts of SRs do not fully adhere to the PRISMA-A guideline. While authors of SRs need a certain number of words to provide informative abstracts, 250–300 words seemed to be sufficient. It is therefore recommended that reporting guidelines such as PRISMA-A include this word count, and that journals incorporate it into their author guidelines, irrespective of the study design.

Item Type: Thesis (PhD)
Divisions: Faculty of Medicine and Health Sciences > Department of Public Health and Medical Education
Date Deposited: 06 Nov 2025 09:21
Last Modified: 06 Nov 2025 09:21
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/7298
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-73793
DOI:
Nutzungslizenz:

Actions (login required)

View Item View Item

Document Downloads

More statistics for this item...