Junker, Mareike (2025) Die komplexe und ambivalente Rolle des Scrum Masters im agilen Management. Eine Analyse der (erfolgs-)kritischen Kompetenzanforderungen. PhD, Universität Oldenburg.
|
Volltext (23Mb) |
Abstract
Die Dissertation untersucht Charakteristika und Herausforderungen der Rolle des Scrum Masters, die sich im Ergebnis als komplex und ambivalent herausstellt. Die Rolle ist mit einem umfangreichen und heterogenen Aufgaben- und Tätigkeitsspektrum verbunden. Rollenkonflikte und -stress entstehen dadurch, dass Scrum Master das Team lateral führen sollen, ohne hierarchische Macht zu besitzen, und dabei den Spagat schaffen müssen zwischen der klaren Anleitung und Strukturierung des Prozesses und des Teams sowie der dienenden Förderung und Unterstützung der Teammitglieder. Die Rolle ist daher mit umfangreichen und hohen Kompetenzanforderungen verbunden. Diese wurden auf Basis einer Interviewstudie mittels Critical Incident Technique und ergänzend anhand einer Stellenanzeigenanalyse erhoben. Im Ergebnis ließen sich kritische Kompetenzanforderungen in Form von konkreten Teilkompetenzen und damit verbundenen Verhaltensankern festlegen, die vorwiegend aus dem sozial-kommunikativen Bereich stammen.
["eprint_fieldname_title_plus" not defined]
The complex and ambivalent role of the Scrum Master in agile management. An analysis of the critical competency requirements
["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]
The dissertation examines the characteristics and challenges of the role of the Scrum Master, which ultimately proves to be complex and ambivalent. The role involves a wide and varied range of tasks and activities. Role conflicts and stress arise because Scrum Masters are expected to lead the team laterally without having hierarchical power, and must strike a balance between providing clear guidance and structuring the process and the team, and serving and supporting the team members. The role therefore involves extensive and high competence requirements. These were identified on the basis of an interview study using the critical incident technique. The interview study was supplemented by an analysis of job advertisements. As a result, critical competence requirements could be defined in the form of specific sub-competences and associated behavioral anchors, most of which originate from the social-communicative domain.
Item Type: | Thesis (PhD) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Scrum Master, Anforderungsanalyse, Kompetenzen, Fähigkeiten, Critical Incident Technique |
Subjects: | Social sciences > Economics |
Divisions: | School of Computing Science, Business Administration, Economics and Law > Department of Business Administration, Economics and Law |
Date Deposited: | 23 Sep 2025 06:04 |
Last Modified: | 23 Sep 2025 06:04 |
URI: | https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/7266 |
URN: | urn:nbn:de:gbv:715-oops-73470 |
DOI: | |
Nutzungslizenz: |
Actions (login required)
![]() |
View Item |