Fandrich, Anatolij (2024) Forschend Lernen im Kontext Smart-Environments. PhD, Universität Oldenburg.

[img]
Preview


Volltext (86Mb)

Abstract

"Forschend Lernen im Kontext Smart-Environments" ist ein Lehrkonzept für Studierende der Studieneingangsphase der Informatikstudiengänge, welches den Lernenden einen motivierenden und affektiv wirksamen Erstkontakt zur technisch-entwickelnden Forschung praxisnah und sinnstiftend ermöglichen soll. Die Entwicklung, Evaluation und Wirkungsanalyse des Lehrkonzepts sind die zentralen Fragestellungen dieses Promotionsprojektes. Neben der inkrementellen Entwicklung und Skalierung von Lehrinhalten, -methoden und Prüfungsformaten, wird in einem Prä-Post-Studiendesign beforscht, inwiefern sich das technische Selbstkonzept der Studierenden nach einer Teilnahme an der entwickelten Lehrveranstaltung verändert. Dabei konnten mehrere statistisch signifikante Änderungen beobachtet werden. Zusätzlich wird im Rahmen einer Kohortenstudie der weitere Studienverlauf untersucht. Es gibt erste Indizien, dass das Lehrkonzept auch in andere Lehrveranstaltungen wirkt. Eine positive Auswirkung auf die Studienabbruchquote ist nicht messbar gewesen.

["eprint_fieldname_title_plus" not defined]

Research-based Learning in the Context of Smart Environments

["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]

"Research-based Learning in the Context of Smart Environments" is a teaching concept for students in the introductory phase of computer science degree programs, which is intended to provide learners with a motivating and affectively effective first contact with technical-developmental research in a practical and meaningful way. The development, evaluation and impact analysis of the teaching concept are the central topics of this doctoral project. In addition to the incremental development and scaling of course content, methods and examination formats, a pre-post study design is used to investigate the extent to which students' technical self-concept changes after participating in the this course. Several statistically significant changes were observed. In addition, the further course of study is being examined as part of a cohort study. There are initial indications that the teaching concept also has an effect on other courses. A positive effect on the dropout rate has not been observed.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Forschendes Lernen, Informatik im Kontext, Smart-Environments, Design-Based-Research, Selbstkonzept
Subjects: Generalities, computers, information > Computer science, internet
Divisions: School of Computing Science, Business Administration, Economics and Law > Department of Computing Science
Date Deposited: 13 Mar 2024 15:00
Last Modified: 13 Mar 2024 15:00
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/6825
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-69066
DOI:
Nutzungslizenz:

Actions (login required)

View Item View Item

Document Downloads

More statistics for this item...