Maiberger, David (2018) Acoustical and non-acoustical influences on vehicle sound evaluation. PhD, Universität OLdenburg.
|
Volltext (1174Kb) |
Abstract
Vehicle sound evaluation, as any kind of product sound evaluation, is a complex process. Along with purely acoustical aspects, such as comfort, sportiness, conformity with vehicle type and with vehicle make, also non-acoustical aspects like expectation, personality and situational context influence the perceived sound quality of a car. In this work, a model was developed for subjective vehicle sound evaluation. It incorporates the acoustical aspects comfort, sportiness and type conformity, as well as the non-acoustical aspects, vehicle type and driver type. Three driver types were found: sound-oriented fun-drivers, noise-sensitive aesthetes and sound-uninterested pragmatists. The influence of different driving conditions on sound evaluation was also investigated, indicating varying relevance for different acoustical aspects. An influence of the evaluation situation (i.e., real-life vs. lab evaluation) on vehicle sound assessment was also found.
["eprint_fieldname_title_plus" not defined]
Akustische und nicht-akustische Einflüsse bei der Fahrgeräuschwahrnehmung
["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]
Wie jede Art von Produktgeräusch-Bewertung ist auch die Fahrgeräusch-Bewertung ein komplexer Prozess. Neben rein akustischen Aspekten wie Komfort, Sportlichkeit und Konformität mit dem Fahrzeugtyp sowie der Fahrzeugmarke beeinflussen auch nicht-akustische Aspekte wie Erwartungshaltung, Persönlichkeit und situativer Kontext die wahrgenommene Fahrgeräusch-Qualität. In dieser Arbeit wurde ein Modell für den Fahrgeräusch-Bewertungsprozess entwickelt. Es berücksichtigt die akustischen Aspekte Komfort, Sportlichkeit und Typenkonformität, sowie die nicht-akustischen Aspekte Fahrzeugtyp und Fahrertyp. Drei Fahrertypen wurden gefunden: der soundorientierte Spaßfahrer, der lärmempfindliche Ästhet und der Sound-uninteressierte Pragmatiker. Ebenso wurde der Einfluss verschiedener Betriebszustände auf die Geräuschbewertung untersucht, wobei sich unterschiedliche Wichtigkeiten für verschiedene akustische Aspekte andeutete. Weiterhin wurde ein Einfluss der Bewertungssituation (Feld- vs. Laborversuch) auf die Fahrgeräuschbewertung festgestellt.
Item Type: | Thesis (PhD) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Psychoakustik, Fahrgeräusch, Beurteilung |
Subjects: | Technology, medicine, applied sciences > Medicine and health |
Divisions: | Faculty of Medicine and Health Sciences > Department of Medical Physics and Acoustics |
Date Deposited: | 24 May 2019 08:58 |
Last Modified: | 27 May 2019 09:43 |
URI: | https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/4054 |
URN: | urn:nbn:de:gbv:715-oops-41357 |
DOI: | |
Nutzungslizenz: |
Actions (login required)
View Item |