Sandstede, Jutta (2001) Die Göttinnen der Anmut in Wielands Werk. PhD, Universität Oldenburg.

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Abstract

Die antike Rhetorik hat in Europa die literarische Theorie und Praxis geprägt. Auch im Zeitalter der Aufklärung bleibt sie eine Bildungsmacht. Ihre grundlegende Bedeutung für die bürgerliche Literatur und ihre Theorie ist inzwischen unbestritten. Für die Untersuchung des Grazienbildes wurden Kriterien der antiken Rhetorik zugrundegelegt, denn neben inhaltlichen Fragestellungen verdienen Wielands Wirkungsintentionen besondere Aufmerksamkeit, deren Hauptziel in der Erzeugung einer eindrücklichen Rede besteht. Die Studie untersucht mit der Entwicklung des Grazienbildes bei Wieland die Rezeption der rhetorischen Theorie in der dichterischen Praxis anhand ausgewählter Texte, denn der Einfluß der Rhetorik auf die Praxis und Form seiner Texte läßt sich kaum unterschätzen. Lag der Schwerpunkt in dem Jugendwerk 'Theages' (1757) auf seelisch-sittlichen Werten, die die Göttinnen verkörperten, so entwickeln sie sich in der mittleren Phase zu Vertreterinnen der Sinnlichkeit, bevor sie sich in 'Musarion' (1768) und 'Die Grazien' (1770) für einen Ausgleich zwischen Sinnlichkeit und Vernunft, für die Idee des Maßes und der Harmonie entscheiden: Wielands 'Philosophie der Grazien' entsteht. Wieland findet in der heiteren und harmonischen Philosophie der Grazien den Ausgleich der Extreme - im Sinne des bürgerlichen Ethos. Mit 'Musarion' hat die Grazienvorstellung ihre endgültige Gestalt erlangt.

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Classical rhetoric has shaped literary theory and practice in Europe. Even during the Enlightenment period, it remained a force in education. Its fundamental significance for bourgeois literature and its theory is now uncontested. In his exploration of the image of the Graces, the criteria of classical rhetoric were taken as a starting-point, for alongside the questions raised in the content of the work Wieland's creative intentions merit special attention, since these are mainly focussed on creating an impressive speech. As well as looking at the development of the image of the Graces in Wieland, the study uses selected texts to examine the way in which rhetorical theory was taken up into poetic practice, for the influence of rhetoric on the practice and form of his texts cannot be underestimated. If the emphasis of his early work 'Theages' (1757) was on the spiritual and moral values embodied in the Graces, in his more mature work the goddesses develop to become representatives of sensualism, before in 'Musarion' (1768) and 'Die Grazien' (1770) they come to symbolise a balance between sensualism and reason, and stand for the idea of moderation and harmony: Wieland's poem in three books, 'Philosophie der Grazien', was born. In the charming and harmonious philosophy of the Graces, Wieland finds a balance between extremes, which is wholly in keeping with the bourgeois ethos. 'Musarion' sees the image of the Graces achieve its definitive form.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: [Keine Schlagwörter von Autor/in vergeben.]
Controlled Keywords: Christoph Martin Wieland, Grazienbild
Subjects: Literature > German literature
Divisions: School of Linguistics and Cultural Studies > Old Fachbereich 2 - Communication/Aesthetics (until 2003)
Date Deposited: 17 Jan 2013 14:17
Last Modified: 05 Dec 2013 13:43
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/348
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-3782
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