Pieper, Thomas (2017) Organisationales nachhaltiges Lernen in der Wasserversorgungswirtschaft. PhD, Universität Oldenburg.

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Abstract

Die netzgebundenen Infrastrukturen und Sektoren der Versorgungssysteme sind im Wandel und stellen in Anbetracht der Auswirkungen des Klimawandels und der Energiewende eine ökologische Schlüsselstellung für Prozesse nachhaltiger Entwicklung dar. Ganz offenkundig sind hoher Energie- und Ressourcenaufwand, hohe Pfadabhängigkeit und mangelnde Adaptionsfähigkeit der Systeme. Die ökologisch-soziale Verantwortung der Wasserwirtschaft und ihrer Unternehmen hängt entscheidend davon ab, wie ökologischen und sozialen Herausforderungen konzeptionell, institutionell und instrumentell begegnet wird, d.h. soziale Lernprozesse initiiert und in das ökonomische Management langfristig integriert werden. Neben Lösungsansätzen in dezentraler Energiebeschaffung gewinnen neue Verfahren in der Trinkwasseraufbereitungs- und Abwassertechnologie an Bedeutung, die zu einer Effizienzsteigerung und einem reduzierten Energieeinsatz beitragen.

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Organizational and sustainable learning in the German water sector

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From an evolutionary perspective it is of interest how German WSC implementing sustainability strategically. By analyzing German WSE and their CSR aspects – including energy strategies and sustainability management – it could be found that the triggers for a sustainable energy use and a sustainable management were just marginally determined. For transforming water supply systems towards more sustainability and climate change protection the combination and integration of sustainable energy and water supply in order to foster a sustainable development could be one solution. It could be shown that there are differences between municipal and private WSE facing sustainability requirements. Ecological and social responsibility of a WSC depends crucially on how environmental and social challenges are addressed conceptually, institutionally and instrumentally, i.e. social learning processes are initiated and integrated into the long-term economic management.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Organisatorisches Lernen, Nachhaltigkeit, Umweltbezogenes Management, Klimaänderung, Energiemanagement
Subjects: Social sciences > Economics
Social sciences > Natural resources, energy and environment
Divisions: School of Computing Science, Business Administration, Economics and Law > Department of Business Administration, Economics and Law
Date Deposited: 18 Jul 2017 08:25
Last Modified: 18 Jul 2017 08:25
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/3215
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-32960
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