Friepörtner, Stephanie (2017) Intubationslarynxtubus (iLTS) versus direkte Laryngoskopie (DL) bei Patienten mit simuliertem schwierigem Atemweg. PhD, Universität Oldenburg.

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Abstract

Der Intubationslarynxtubus (iLTS-D) ist eine weiterentwickelte extraglottische Atemwegshilfe, die bei unerwartet schwierigem Atemweg eine Intubation unter bronchoskopischer Sicht über das Device erlaubt. Randomisiert erfolgte die Ermittlung von Apnoezeiten und Intubationserfolge mithilfe direkter Laryngoskopie (DL) bzw. Intubation über den iLTS-D bei 80 Patienten mit simuliertem schwierigem Atemweg. Der Intubationserfolg im ersten/allen Versuch(en) betrug 65%/75% (iLTS-D) bzw. 75%/88% (DL). Für den Intubationsvorgang wurden 55±6s (iLTS-D) bzw. 48±7s (DL) benötigt (P: n.s.). Die Zeitdauer bis zur ersten suffizienten Oxygenierung war mit dem iLTS-D signifikant kürzer als mit DL (31±2s vs. 48±7s). Komplikationen wurden nicht beobachtet. Zur Etablierung des iLTS-D als Intubationshilfe sind Weiterentwicklungen nötig, um den Intubationserfolg zu erhöhen und die Apnoezeiten zu verkürzen. In-vivo Studien, die den iLTS-D mit der etablierten Intubationslarynxmaske vergleichen, sind notwendig.

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Intubating laryngeal tube (iLTS-D) versus direct laryngoscopy (DL) at patients with simulated difficult airway

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The intubating laryngeal tube (iLTS-D) is an enhanced extraglottic airway device. During an unexpected difficult airway situation, the device offers the possibility of endotracheal intubation via bronchoscope through the device. In this randomized study, including 80 patients with simulated difficult airway, a comparison of the apnea time and intubating success at first try by using direct laryngoscopy (DL) vs. iLTS-D is made. The intubating success at first try/all tries is 65%/75% (iLTS-D) and 75%/88% (DL). The duration of intubation was 55±6s (iLTS-D) and 48±7s (DL) (P: n.s.). The duration until sufficient oxygenation by using the iLTS-D was significantly shorter compared to DL (31±2s vs. 48±7s). Complications did not occure. To establish the iLTS-D in the difficult airway management further improvements are necessary to raise the intubating success and to shorten the time of apnea. In-vivo studies, to compare the iLTS-D to the intubating laryngeal mask, are necessary.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Atemwege, Schwierigkeitsgrad, Intubation, Larynx-Tubus, Laryngoskopie
Subjects: Technology, medicine, applied sciences > Medicine and health
Divisions: Faculty of Medicine and Health Sciences > Department of Human Medicine
Date Deposited: 10 Jul 2017 08:23
Last Modified: 10 Jul 2017 08:23
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/3209
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-32903
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