Oertel, Markus (2016) A linear scaling change impact analysis based on a formal safety model for automotive embedded systems. PhD, Universität Oldenburg.

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Abstract

For automotive systems it is not possible to efficiently determine the impact of changes on the functional safety of the system. A new impact analysis is presented in this work that provides a linear relation between the re-verification effort and the size of the change by still guaranteeing the safety of the device. The impact analysis uses a formal safety model using contracts to express fault containment properties and safety mechanisms. The specification means in this model have been developed to cover the needs from the functional safety concept of the ISO 26262. In contrast to other safety specifications we provide an abstraction technique, which allows the development of a system in a top-down manner. The semantics of the language are formally defined to allow automatic analyses. To compare the effectiveness of the analysis compared with the re-verify all technique, a stochastic simulation framework has been developed.

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Entwurf einer linear skalierenden Änderungsmanagement-Technik basierend auf einem formalen Sicherheitsmodell für Automobilsysteme

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In der Automobilbranche können die Auswirkungen von Änderungen an Systemen auf die funktionale Sicherheit nicht effizient identifiziert werden. In dieser Arbeit wird eine neue Impact Analyse vorgestellt, die einen linearen Zusammenhang zwischen dem Verifikationsaufwand und der Größe der Änderung herstellt wobei die Sicherheit des Systems weiterhin garantiert werden kann. Die Impact-Analyse basiert auf einem formalen Sicherheitsmodell, welches Contracts benutzt um das Fehlerfortpflanzungsverhalten und die Sicherheitsmechanismen zu beschreiben sowie die Automatisierung der Analysen ermöglicht. Die Beschreibungssprache wurde konform zu den Anforderungen der ISO 26262 entwickelt. Im Gegensatz zu existierenden Ansätzen ist ein Abstraktionsmechanismus integriert, welcher eine Top-Down-Entwicklung des Systems ermöglicht. Um die Analyse mit dem aktuellen Ansatz der kompletten Neuverifikation quantitativ zu vergleichen wurde ein stochastisches Simulationsframework entwickelt.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Wirkungsanalyse, Formale Methode, Sicherheitsanalyse, Eingebettetes System, Kraftfahrzeugindustrie
Subjects: Generalities, computers, information > Computer science, internet
Divisions: School of Computing Science, Business Administration, Economics and Law > Department of Computing Science
Date Deposited: 17 Nov 2016 14:25
Last Modified: 21 Nov 2016 10:24
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/2875
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-29565
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