Denker, Christian (2016) Assessing the spatio-temporal fitness of information supply and demand on ship bridges. PhD, Universität Oldenburg.
|
Volltext (6Mb) |
Abstract
In up to 85% human error is the main reason for accidents in maritime transport. Situation Awareness (SA) is the primary cause of these errors. In most cases, insufficient SA can be deduced back to two facts: either there was too less or too much information available for the crew. This thesis jointly addresses the mutual neglect of spatial information distribution and temporal aspects of collaborative work in nowadays ship bridge design: With the proposed computer-supported method, spatio-temporal fitness of information supply and demand can be assessed for navigational situations during design time. The method is based on Distributed Situation Awareness Theory and consists of three steps, allowing for measurements of misfits between information supply and demand. The method is accompanied with three concepts, which are implemented in software. Method and concepts are evaluated in three hypothesis tests: Relations between SA, Work Space Layout and Collaborative Processes are revealed.
["eprint_fieldname_title_plus" not defined]
Bewertung der raumzeitlichen Eignung von Informationsangebot und -nachfrage auf Schiffsbrücken
["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]
In bis zu 85 % sind menschliche Fehler der Hauptgrund für Unfälle im Seeverkehr. Situationsbewusstsein (SB) ist die Hauptursache dieser Fehler. In den meisten Fällen kann fehlerhaftes SB auf zwei Fakten zurückgeführt werden: Es waren zu viele oder zu wenige Informationen vorhanden. In dieser Arbeit werden diese, im heutigen Schiffsbrückendesign vernachlässigten Aspekte der räumlichen Informationsverteilung und der zeitlichen Arbeitsaspekte, adressiert: Die vorgeschlagene computergestützte Methode ermöglicht die raum-zeitliche Bewertung von Informationsangebot und -nachfrage in Navigationssituationen bereits zur Designzeit. Die Methode basiert auf der Theorie des verteilten SB und besteht aus drei Schritten, die eine Messung von Informationsangebot und -nachfrage ermöglichen. Die Methode nutzt drei Konzepte, die in Software implementiert werden. In drei Hypothesentests werden Methode und Konzepte evaluiert: Relationen zwischen SB, Arbeitsumgebung und Arbeitsprozessen werden aufgedeckt.
Item Type: | Thesis (PhD) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Distributed Situation Awareness, Information Supply and Demand, Control Room Layout, Spatio-Temporal Assessment, Human-Machine Interaction |
Subjects: | Generalities, computers, information > Computer science, internet |
Divisions: | School of Computing Science, Business Administration, Economics and Law > Department of Computing Science |
Date Deposited: | 26 Jul 2016 07:09 |
Last Modified: | 26 Jul 2016 07:09 |
URI: | https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/2824 |
URN: | urn:nbn:de:gbv:715-oops-29053 |
DOI: | |
Nutzungslizenz: |
Actions (login required)
View Item |