Goagoses, Naska and Schüürmann, Alissa and Pöchmüller, Viktoria and Hillenbrand, Clemens (2025) Cognitive emotion regulation and problematic video gaming during adolescence = Kognitive Emotionsregulation und problematisches Videospielen im Jugendalter. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie. pp. 1-12. ISSN 0049-8637 - 2190-6262
![]() |
- Published Version
Volltext (202Kb) |
Abstract
Angesichts der erheblichen negativen Folgen von problematischem Videospielen bei Jugendlichen ist es entscheidend, Risikofaktoren und Schutzfaktoren zu identifizieren, um wirksame Präventions- und Interventionsstrategien zu entwickeln. Ziel der aktuellen Studie war es, die Zusammenhänge zwischen verschiedenen adaptiven und maladaptiven kognitiven Emotionsregulationsstrategien und sowohl lang andauerndem als auch problematischem Videospielen bei Jugendlichen in Deutschland zu untersuchen. 626 Jugendliche der Klassen 5 – 10 füllten den Cognitive Emotion Regulation Questionnaire aus und machten Angaben zur Spielzeit sowie zu Symptomen problematischen Spielens. Katastrophisieren und Akzeptanz waren positiv mit lang andauerndem Spielen assoziiert, während eine Refokussierung auf Planung negativ assoziiert war. Die maladaptiven Emotionsregulationsstrategien Rumination und Andere beschuldigen waren positiv mit problematischem Spielen assoziiert, während die adaptive Strategie positive Neubewertung negativ assoziiert war. Die Ergebnisse verdeutlichen die Rolle der Emotionsregulation beim problematischen Spielen und ebnen den Weg für zukünftige Studien, die sich auf Entwicklungsmechanismen konzentrieren sowie für Erkenntnisse zu Präventions- und Interventionsmaßnahmen.
["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]
Given the significant negative consequences of problematic video gaming among adolescents, it is crucial to identify risk and protective factors to inform effective prevention and intervention strategies. The aim of the current study was to examine the associations between adaptive and maladaptive cognitive emotion regulation strategies and both prolonged and problematic video gaming among early-to-mid adolescents in Germany. A total of 626 adolescents in Grades 5 – 10 completed the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, as well as providing details on their prolonged gaming time and symptoms of problematic gaming. Catastrophizing and acceptance were positively associated with prolonged gaming time, while refocus on planning showed a negative association. The maladaptive strategies rumination and blaming others were positively associated with problematic gaming, and the adaptive strategy positive reappraisal showed a negative association. The findings highlight the role of emotion regulation in problematic gaming and pave the way for future studies focusing on developmental mechanisms as well as insights for prevention and intervention measures.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Emotionsregulation, problematisches Videospielen, Internet Gaming Disorder, Jugendalter |
Subjects: | Philosophy and psychology > Psychology |
Divisions: | School of Educational and Social Sciences > Department of Special Needs Education and Rehabilitation |
Date Deposited: | 23 Apr 2025 10:14 |
Last Modified: | 23 Apr 2025 10:14 |
URI: | https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/7171 |
URN: | urn:nbn:de:gbv:715-oops-72520 |
DOI: | 10.1026/0049-8637/a000303 |
Nutzungslizenz: |
Actions (login required)
![]() |
View Item |