Meyer, David (2024) Sprachsensibler Chemieunterricht – Entwicklung und Evaluation eines Hochschulseminars. PhD, Universität Oldenburg.
|
Volltext (5Mb) |
Abstract
Ziel der vorliegenden Forschungsarbeit ist die Entwicklung und Evaluation eines Hochschulseminars zum „Sprachsensiblen Chemieunterricht“. An der Pilotierungsstudie nahmen 118 Studierende des Lehramts Chemie und Sachunterricht teil. An der Evaluationsstudie zum Seminar nahmen 26 Studierende des Lehramts Chemie teil. Zusätzlich zu den Skalen Personal Science Teaching Efficacy (PCTE) und Chemish Teaching Outcome Expectancy (CTOE) wurden Selbsteinschätzungen, Stärken und Schwächen in (der Vermittlung) der chemischen Fachsprache und Fachinhalte sowie Wünsche fürs Studium erhoben. Die Evaluation des Seminars erfolgte in einem Design-Based Research-Ansatz. Die PCTE-Skala umfasst zehn Items (α = 0,86) und die CTOE-Skala acht Items (α = 0,75). Beide Skalen korrelieren positiv mit den fachlichen und fachsprachlichen Selbsteinschätzungen der Studierenden. Außerdem zeigen sich signifikante Unterschiede zwischen Studierenden. Das Seminar steigerte die Selbstwirksamkeits- und Ergebniserwartungen und Selbsteinschätzungen der Studierenden. Dabei ergeben sich Unterschiede zwischen den Iterationen.
["eprint_fieldname_title_plus" not defined]
Language-Sensitivity in Chemistry Education – Development and Evaluation of a University Course
["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]
The aim of the present study is the development and evaluation of a university course on "language-sensitive chemistry education". 118 secondary pre-service chemistry and primary pre-service science teachers took part in the pilot study. 26 pre-service chemistry teachers took part in the evaluation study of the seminar. In addition to the scales Personal Science Teaching Efficacy (PCTE) and Chemish Teaching Outcome Expectancy (CTOE), self-assessments, strengths and weaknesses of (teaching) the language of chemistry and chemistry content and wishes for teacher training were collected. The evaluation of the seminar was conducted in a design-based research approach. The PCTE scale comprises 10 items (α = 0.86) and the CTOE scale 8 items (α = 0.75). Both scales positively correlate with pre-service teachers' self-assessments of content and language knowledge. There are significant differences between pre-service teachers. The seminar increased pre-service teachers’ self-efficacy and outcome expectancy beliefs and self-assessments. There are differences between the iterations.
Item Type: | Thesis (PhD) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Sprachsensibilität, Lehrerausbildung, Selbstwirksamkeitserwartung, Sprache der Chemie, designbasierte Forschung |
Subjects: | Social sciences > Education Science and mathematics > Chemistry |
Divisions: | Faculty of Mathematics and Science > Department of Chemistry (IfC) |
Date Deposited: | 04 Apr 2024 14:31 |
Last Modified: | 04 Apr 2024 14:31 |
URI: | https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/6847 |
URN: | urn:nbn:de:gbv:715-oops-69280 |
DOI: | |
Nutzungslizenz: |
Actions (login required)
View Item |