Vogelpohl, Karen A. (2023) Fortbildung von Lehrkräften im Blended-Learning-Format - eine Interviewstudie mit Fortbildungsteilnehmer:innen. Monografie. BIS-Verlag, Oldenburg, ISBN 978-3-8142-2410-7.

[img]
Preview
- Published Version

Volltext (2467Kb)

Abstract

Die Gestaltung von Lehrkräftefortbildungen reagiert auf die strukturellen Besonderheiten des Lehrberufs und die damit verbundenen, zielgruppenspezifischen Bedürfnisse. Das Finden und Weiterentwickeln geeigneter Formate für diese Fortbildungen stellt ein besonders relevantes Untersuchungsfeld dar, da es eine große Berufsgruppe erreicht, während eine zeitgemäße Weiterentwicklung nötig ist. Insbesondere digitale Lernformate, wie das Blended Learning, bieten hier gegenüber reinen Präsenzveranstaltungen neue und flexiblere Möglichkeiten zur Ausrichtung an den Bedürfnissen der Lehrkräfte. Die vorliegende Dissertation untersucht daher Merkmale von digital gestützten Fortbildungen, die zu einer höheren Akzeptanz durch die Teilnehmenden führen. Es wird dazu einer übergeordneten Forschungsfrage nachgegangen: Welche Merkmale begünstigen die Akzeptanz von Fortbildungen im Blended- Learning-Format aus der Perspektive von Lehrkräften?

["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]

The development of an appropriate design for teacher professional development is a particularly relevant topic. Reasons for this include the structural characteristics of the teaching profession and the associated target group-specific needs. In particular digital learning designs such as blended learning offer additional and more flexible possibilities to meet the needs of teachers rather than purely face-to-face events. Therefore, this study investigates characteristics of digitally supported courses that might further their acceptance by the participants. In line with this, the central research question of this dissertation is: What are the characteristics that might support the acceptance of teacher professional development in a blended learning design from the perspective of in-service teachers? To answer this question, a qualitative study using semi-structured interviews was conducted to examine the blended learning designs of professional teacher trainings. In a first step, the subjective perspectives of the 27 teachers interviewed were analyzed and the characteristics that support the acceptance of teacher professional development in a blended learning format were derived. In a second step, the findings were used for the development and implementation of further training courses.

Item Type: Monograph (Art der Monografie: Documentation)
Additional Information: Von der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg – Fakultät I (Bildungs- und Sozialwissenschaften) – zur Erlangung des Grades einer Doktorin der Philosophie (Dr. phil.) genehmigte Dissertation. Disputationsdatum: 01.04.2022
Uncontrolled Keywords: Lehrkräfte-Fortbildung, Blended Learning, Digital gestützte Fortbildung
Subjects: Social sciences > Education
Divisions: School of Educational and Social Sciences > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 29 Mar 2023 10:48
Last Modified: 13 Apr 2023 13:07
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/5792
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-58734
DOI:
Nutzungslizenz:

Actions (login required)

View Item View Item

Document Downloads

More statistics for this item...