Pöppel, Katharina and Schluroff, Janik (2021) Bildungskonsole Internet? Digitale Sportlehre und ihre Grenzen: eine videobasierte Evaluation zweier Lernplattformen. Leipziger Sportwissenschaftliche Beiträge, 62 (2). pp. 54-74. ISSN 0941-5270

Full text not available from this repository.
Official URL: https://www.spowi.uni-leipzig.de/fileadmin/Fakult%...

Abstract

Die COVID-19-Pandemie versetzte Aufgaben in der Sportlehre zeitweise in ein digitales Setting. Entsprechend einem ganzheitlichen Bildungsverständnis ist zu prüfen, ob digital vermittelte Aufgaben neben körperlichen Fortschritten einen kognitiven, sozialen und psychischen Benefit gemäß Physical Literacy ermöglichen. Zur Analyse des Potenzials sportpraktischer Lehr-Lern-Angebote erfolgte eine videobasierte Beobachtung von Aufgaben zweier digitaler Lern-plattformen. Fachpraktische digitale Sportlehre erfolgt einseitig: Es zeigt sich ein körperlicher Fokus bei geringer kognitiver Aktivierung sowie ein Fokus auf Einzelarbeit und vergleichsweise wenig Differenzierung. Universitäre Lehr- amtsausbildung sollte daher verstärkt auf einen ganzheitlichen Bildungscharakter von Sport abzielen.

["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]

The COVID-19 pandemic temporarily shifted tasks in physical education to a digital setting. According to a holistic understanding of education, it should be examined whether digitally mediated tasks enable cognitive, social, and psy- chological benefits in terms of physical literacy in addition to physical progress. A video-based observation of tasks of two digital learning platforms was conducted to analyze the potential of sport-practical teaching-learning offers. Practical digital sports teaching is one-sided: there is a physical focus with little cognitive activation, a focus on individual work, and comparatively little diffe- rentiation. University teacher training should, therefore, increasingly aim at a holistic educational character of physical education.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Digitale Sportlehre, Aufgaben, Physical Literacy, kognitive Aktivierung
Subjects: Social sciences > Education
Divisions: School of Humanities and Social Sciences > Institute of Sports Science
Date Deposited: 08 Feb 2023 10:37
Last Modified: 08 Feb 2023 10:37
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/5645
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-57262
DOI:
Nutzungslizenz:

Actions (login required)

View Item View Item