Rathert, Nikolas A. (2022) Friedrich Fröbels dritte Gabe als Fördermaterial zur Verbesserung des räumlich-visuellen Vorstellungsvermögens. Eine empirische Studie im Rahmen des Förderunterrichts im Übergangssystem an der beruflichen Förderschule. PhD, Universität Oldenburg.
|
Volltext (8Mb) |
Abstract
In dieser Arbeit werden theoretische und empirische Aspekte der Förderung des räumlich-visuellen Vorstellungsvermögens mittels der dritten Fröbel-Gabe an einer beruflichen Förderschule beschrieben. Obwohl Fröbels Material seit beinahe 200 Jahren der Pädagogik bekannt ist, wurde anscheinend nie in förderberufsschulspezifischen Settings damit gearbeitet. Auch liegen keine Hinweise auf empirische Studien zum Einsatz des Materials aus frühpädagogischen Einrichtungen oder Schulen vor. Um diese Forschungslücke bezogen auf den Einsatz des Materials in der Schule zumindest zum Teil zu füllen, wird diese Arbeit zweiteilig aufgebaut: Im ersten Teil werden die theoretischen Grundlagen zu Fröbel, seine Biografie, sein Gabensystem und sein Verständnis von Mathematik beleuchtet. Im zweiten Teil schließt sich eine empirische Studie zur Überprüfung der Wirksamkeit der dritten Fröbel-Gabe als Fördermaterial im Mathematikunterricht an.
["eprint_fieldname_title_plus" not defined]
Friedrich Froebel's third gift as a support material for improving spatial-visual imagination. An empirical study in the context of remedial teaching in the transition system at the vocational special school.
["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]
This thesis describes theoretical and empirical aspects of the promotion of spatial-visual imagination by means of the third Froebel gift at a vocational special school. Although Froebel's material has been known to pedagogues for almost 200 years, it seems that it has never been used in settings specific to vocational schools. There are also no references to empirical studies on the use of the material from early childhood education institutions or schools. In order to at least partially fill this research gap in relation to the use of the material in schools, this paper is structured in two parts: In the first part, the theoretical foundations of Froebel, his biography, his system of giving and his understanding of mathematics are examined. The second part is followed by an empirical study to test the effectiveness of the third Froebel gift as a support material in mathematics lessons.
Item Type: | Thesis (PhD) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Friedrich Fröbel, Raumvorstellung, Fördermaterial, Sonderpädagogik, Mathematik |
Subjects: | Social sciences > Education Science and mathematics > Mathematics |
Divisions: | School of Educational and Social Sciences > Department of Special Needs Education and Rehabilitation |
Date Deposited: | 02 Aug 2022 13:52 |
Last Modified: | 02 Aug 2022 13:52 |
URI: | https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/5479 |
URN: | urn:nbn:de:gbv:715-oops-55600 |
DOI: | |
Nutzungslizenz: |
Actions (login required)
View Item |