Wick, Jeannette (2021) Prototypische Fördersituationen von Fachpersonen für Sonderpädagogik in der Inklusiven Förderung: eine Videoanalyse. PhD, Universität Oldenburg.

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Abstract

Das Desiderat nach Inklusion für alle Lernenden zieht die Entwicklung einer Inklusiven Di-daktik nach sich. In einer deskriptiven Studie werden 36 videografierte und transkribierte Aufnahmen von Fördersituationen Inklusiven Unterrichts (Primarschulstufe), welche von Lehrpersonen für Sonderpädagogik (N=30) als prototypisch bezeichnet wurden, bezüglich derer Sicht- und Tiefenstruktur analysiert. Die Analyse orientiert sich am Scaffolding-Konzept (van de Pol, 2012) und erlaubt Aussagen über a) den Verlauf, b) Förderbereiche, c) die Art der Unterstützung und d) das Verständnis der Lernenden während der Unterstützung. Es konnten fünf Prototypen und zwölf Inszenierungsmuster identifiziert werden. Die Unter-stützung der Lernenden erfolgt vorwiegend im kognitiven Bereich und kaum in den emotiona-len und metakognitiven Bereichen. Die Lernenden werden mittels Kurzantwortfragen und Feedback mit bloßen Angaben zur Korrektheit ihrer Antworten gefördert, was auf eine enge Gesprächsführung hindeutet.

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Prototypical educational settings from special education teachers in inclusive classes: a video analysis

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The desideratum of inclusion for all learners entails the development of inclusive didactics. In a descriptive study, 36 videotaped and transcribed recordings of educational settings in inclu-sive teaching (primary school level), which have been described as prototypical by teachers of special education (N=30), are analysed with regard to their surface and deeper level structure. The analysis is guided by the scaffolding concept (van de Pol, 2012) and allows for state-ments about a) progression, b) scaffolding intentions, c) scaffolding means, and d) learner understanding during support. Five prototypes and twelve teaching patterns could be identified. Learner support is provided predominantly in the cognitive domain and rarely in the emotional and metacognitive domains. Learners are supported by means of short answer questions and feedback with mere indica-tions of the correctness of their answers, with indicates a close-knit conversational approach.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Sonderpädagogik, Inklusiver Unterricht, Scaffolding, Interaktion, Video, Analyse
Subjects: Social sciences > Education
Divisions: School of Educational and Social Sciences > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 14 Dec 2021 14:53
Last Modified: 14 Dec 2021 14:53
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/5168
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-52490
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