Bruhn, Elisa (2020) Virtual Internationalization in Higher Education. Monografie. wbv, Bielefeld, ISBN 978-3-7639-6194-8.

[img] - Published Version

Volltext (36Mb)
Official URL: https://www.doi.org/10.3278/6004797w

Abstract

Digital media and information and communication technology (ICT) are being used more and more in international contexts at universities. In her English-language dissertation, Elisa Bruhn examines how this technological potential can be used strategically to expand internationalization. The data basis of the thesis is a content analysis of contributions to international conferences on university internationalization, online and distance learning, university management and research, and ICT and internationalization. The selected abstracts were analyzed based on the model of "Comprehensive Internationalization" (CI). From the results, Bruhn outlines a model for Virtual Internationalization (VI) that considers curricula, international cooperation, and distance learning as well as the roles of university strategy, administration, management, and teaching staff. The highly topical dissertation closes a gap in university research and offers universities valuable starting points in research and practice of internationalization.

["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]

Digitale Medien und Informations- und Kommunikationstechnologie (IKT) werden mehr und mehr in internationalen Kontexten an Hochschulen eingesetzt. Wie dieses technologische Potenzial strategisch für den Ausbau von Internationalisierung eingesetzt werden kann, untersucht Elisa Bruhn in ihrer englischsprachigen Dissertation. Die Datenbasis der Arbeit bildet eine Inhaltsanalyse von Beiträgen zu internationalen Konferenzen zur Hochschul-Internationalisierung, zu Online- und Fernstudium, Hochschulmanagement und -forschung sowie zu den Themen IKT und Internationalisierung. Die ausgewählten Abstracts wurden auf Grundlage des Modells der "Comprehensive Internationalization" (CI) analysiert. Aus den Ergebnissen skizziert Bruhn ein Modell für Virtuelle Internationalisierung (VI), das Curricula, internationale Kooperationen und den Bereich Fernstudium ebenso berücksichtigt wie die Rollen von Hochschulstrategie, Administration, Management und Lehrpersonal. Die hochaktuelle Dissertation schließt eine Lücke in der Hochschulforschung und bietet Hochschulen wertvolle Ansatzpunkte in Forschung und Praxis der Internationalisierung.

Item Type: Monograph (Art der Monografie: Other)
Uncontrolled Keywords: Virtual Internationalization, digital internationalization, online internationalization, hybrid internationalization, blended internationalization, internationalization of higher education, international higher education, digitalization of higher education, Comprehensive Internationalization, CATA, content analysis, model development, theory development, internationalization strategies, distance education, online education, virtual mobility, higher education management
Subjects: Social sciences > Education
Divisions: School of Educational and Social Sciences > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 01 Oct 2020 07:54
Last Modified: 05 Oct 2020 13:14
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/4700
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-47816
DOI: 10.3278/6004797w
Nutzungslizenz:

Actions (login required)

View Item View Item

Document Downloads

More statistics for this item...