Ghasemzadeh, Arezou (2017) The same, but different: young protagonists and their space of possibilities as portrayed in Turkish-German migration literature - a transcultural perspective. PhD, Universität Oldenburg.
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Abstract
In this research transcultural studies and literary studies are combined to create a view of the situation of Turkish migrants in Germany through a new lens. The essential assumption is that literature delivers a different perspective compared to the usual approaches of empirical social research. On a theoretical level the general definitions and the state of research in this field are reviewed and discussed to serve as a starting point for the present qualitative study which analyses Migration Literature of Turkish-German authors, based on Narrative Theory. The selected elements for this research have been compiled with the assistance of critical racism theories, analysis of discrimination and selected narratives. After forming criteria deductively based on the theoretical discussion, chosen paragraphs are analysed taking cognizance of Holzkamp’s Subjective Spaces of Possibility in categories: family, school, public contacts and communal networks. The results reflect current academic discussion on the position of migrants in the hope of delivering new impulses for pedagogical praxis.
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Gleich aber verschieden: Junge Protagonisten und ihre Handlungsmöglichkeiten wie sie in türkisch-deutscher Migrationsliteratur dargestellt werden - Eine transkulturelle Perspektive
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Diese Arbeit kombiniert transkulturelle Studien mit literarischen, um die Situation türkischer Immigranten in Deutschland aus einem neuen Blickwinkel zu betrachten. Die Grundannahme dieser Arbeit ist, dass Kunst im allgemeinen und Literatur im besonderen im Vergleich zu den üblichen Ansätzen empirischer Sozialwissenschaft eine neue Perspektive liefern. Auf einer theoretischen Ebene werden die allgemeinen Definitionen und der Forschungsstand in diesem Arbeitsbereich untersucht, um als Ausgangspunkt für diese qualitative Studie zu dienen, welche, auf der Erzähltheorie basierend, Migrationsliteratur türkischer Herkunft analysiert. Die für diese Untersuchung ausgewählten Kriterien sind erarbeitet, wobei kritische Rassismustheorien, Diskriminierungsanalyse und ausgewählte Narrative herangezogen werden. Nachdem deduktiv Kriterien formuliert werden, die auf der vorhergehenden theoretischen Diskussion basieren, werden ausgewählte Abschnitte in Kategorien: Familie, Schule, Gesellschaft und soziale Netzwerke unter Anwendung von Holzkamps subjektiver Möglichkeitsräume analysiert. Die Ergebnisse reflektieren die aktuelle akademische Diskussion über die Stellung von Immigranten in der Hoffnung, neue Impulse für die pädagogische Praxis zu liefern.
Item Type: | Thesis (PhD) |
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Uncontrolled Keywords: | Möglichkeitsräume, Migrantenliteratur, Intersektionalität, Sozialpädagogik, Othering, Diversity-Pädagogik |
Subjects: | Social sciences > Education |
Divisions: | School of Educational and Social Sciences > Department of Educational Sciences |
Date Deposited: | 20 Feb 2018 16:50 |
Last Modified: | 22 Feb 2018 09:19 |
URI: | https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/3514 |
URN: | urn:nbn:de:gbv:715-oops-35950 |
DOI: | |
Nutzungslizenz: |
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