Dautwiz, Jörg Michael (2009) Diversification and refocusing in the media industry: perspectives from the resource-based view and the management fashion theory. PhD, Universität Oldenburg.

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Abstract

Die Struktur der Medienindustrie wird von Synergien zwischen alten und neuen Marktteilnehmern bestimmt. Die Diversifikationsstrategien von Medienunternehmen stehen dabei im Fokus der medienökonomischen Forschung. Die vorliegende Arbeit untersucht die Entscheidungstreiber für Diversifikations- und Refokussierungsmaßnahmen in Medienunternehmen. Im ersten Teil wird der Stand medienökonomischer Diversifikationsforschung beleuchtet. Im Zweiten Teil wird untersucht, ob die ressourcenbasierte Theorie geeignete Handlungsempfehlungen für das Management von Medienunternehmen bietet. Teil 3 analysiert in einer Fallstudie die Rolle, die Management-Moden bei der Auswahl und Implementierung von Diversifikations- und Refokussierungsstrategien spielen. Die vorliegende Arbeit zeigt, dass eine klare Trennung von Motiven für Diversifikation und Refokussierungsstrategien auf Basis individueller Einzelfälle problematisch ist. Durch die Diskussion verschiedenster Motive und Einflussgrößen verschafft die vorliegende Arbeit jedoch einen umfassenden Überblick über mögliche Entscheidungsoptionen für das Management von Unternehmen.

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The structure of the media industry is increasingly determined by synergies between old and new media companies. Diversification strategies are the subject of intensive debate in media economic research. The aim of this study is to analyze the drivers for diversification and refocusing actions in media organizations. Part 1 examines the state of the art in media economic diversification research. Part 2 discusses whether or not the resource based theory can provide applicable guidance for media mangers. How the adoption of a fashion can play a role in the choice and implementation of diversification and refocusing strategies is analyzed in Part 3 using a case study approach. It will be shown that drawing a clear line on motives for diversification and refocusing strategies is problematic on an individual basis in particular cases. Results do not provide practically applicable guidance for managers on how to act when strategic decisions on diversification and refocusing are to be made. However, by discussing multiple motives and influences this analysis is able to draw a comprehensive picture of possible decision options for managers of media companies.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Diversification , Resource-Based-View , Media Management , Management-Fashion Theory , Linguistic Ambiguity
Controlled Keywords: Medienwirtschaft , Diversifikation , Ressourcen , Management
Subjects: Social sciences > Economics
Divisions: School of Computing Science, Business Administration, Economics and Law > Department of Business Administration, Economics and Law
Date Deposited: 17 Jan 2013 14:24
Last Modified: 08 Jul 2013 13:04
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/900
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-9669
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