Liu, Xin (2006) Developing and testing integrated decision support models for coastal management. PhD, Universität Oldenburg.
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Volltext (1634Kb) |
Abstract
Oil spills over seas are serious environmental disasters, which cause significant, long-term impacts on the environment and socio-economic activities. For this reason, there has been a recognized need for a system modelling approach which is able to support and improve oil spill contingency management. In order to meet the challenge of decision making in response to or in preparation to oil or chemical spills, a framework for a model based integrated assessment and management support is proposed in this thesis. For this, novel methods have to be developed or existing methods to be coupled to support, relative to targeting recommendations, a consensus based selection of optimal contingency management strategies. In the thesis, a multi-level decision support model has been subsequently tested in different case studies like re-examinations of the Prestige or the Pallas accident. The system involves oil spill simulations, alternative evaluations of response measures and a virtual consensus building process among stakeholders. It is unique in that it brings together the above suite of decision support tools integrated across a whole oil spill system.
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Ölunfälle auf dem Meer verursachen ernsthafte Umweltschäden mit bedeutenden, langfristigen Auswirkungen auf Küstenökosysteme sowie benachbarte, sozioökonomische Aktivitäten. Daher besteht Bedarf an einem Modellierungssystem für das Management von Ölunfällen. Um die Entwicklung von Hilfswerkzeugen für ein Entscheidungsmanagement zu fördern, wird in dieser Dissertation ein Rahmen für ein integriertes Management von Ölunfällen vorgeschlagen. Es ist das Ziel der Arbeit, Methoden zur Konsens basierten Auswahl optimaler Managementstrategien der Ölunfallbekämpfung zu entwickeln. In dieser Dissertation wurde ein mehrstufiges, modulares Entscheidungs-Unterstützungsmodell für das Management von Ölunfällen in unterschiedlichen Fallstudien geprüft. Die Prestige- und Pallas- Unfälle wurden zugrunde gelegt. Das System beinhaltet Ölunfallsimulationen, Auswertungen von alternativen Bekämpfungsstrategien und einen virtuellen, unter den Interessenvertretern Konsens bildenden Prozess. Es ist dadurch einzigartig, dass es die oben genannte Folge von Entscheidungs-Unterstützungswerkzeugen zusammenführt und über ein vollständiges Ölunfallsystem integriert.
Item Type: | Thesis (PhD) |
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Uncontrolled Keywords: | [Keine Schlagwörter von Autor/in vergeben.] |
Controlled Keywords: | Meer, Ölunfall |
Subjects: | Science and mathematics > Life sciences, biology |
Divisions: | Faculty of Mathematics and Science |
Date Deposited: | 17 Jan 2013 14:13 |
Last Modified: | 08 Jul 2013 13:02 |
URI: | https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/84 |
URN: | urn:nbn:de:gbv:715-oops-1142 |
DOI: | |
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