Nickelsen, Swantje (2026) Galectin-3 as a marker to characterize post-cardiac arrest syndrome in initially survived out-of-hospital cardiac arrest: a prospective two-center study. PhD, Universität Oldenburg.
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Abstract
This prospective two-center study examined whether galectin-3 (GAL3) is associated with survival, neurological outcome, shock and inflammation after out-of-hospital cardiac arrest (OHCA). In 71 adults after non-traumatic OHCA, blood samples were collected on admission (day 0) and day 2, and GAL3 was measured by ELISA. GAL3 was highest on day 0 and decreased by day 2. Levels above 37.48 ng/ml predicted in-hospital mortality. GAL3 was not linked to neurological outcome overall but was higher in patients with cerebral edema. It was unrelated to cardiac cause, NT-proBNP, or myocardial dysfunction. Higher GAL3 was associated with poor lactate clearance, prolonged catecholamine use and interleukin-6, indicating persistent shock and systemic inflammation. Taken together, GAL3 is linked to mortality, cerebral edema, ongoing shock and severe inflammatory response after OHCA.
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Galectin-3 als Biomarker zur Charakterisierung des Postreanimationssyndroms nach primär überlebtem außerklinischem Herz-Kreislauf-Stillstand: Eine prospektive bizentrische Studie
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Nach außerklinischem Herz-Kreislauf-Stillstand (OHCA) entsteht das Postreanimationssyndrom (PCAS) mit Schock, systemischer Inflammation und hypoxischer Hirnschädigung. Untersucht wurde, ob Galectin-3 (GAL3) mit der Gesamtprognose und Aspekten des PCAS zusammenhängt. In einer prospektiven bizentrischen Studie wurden 71 Erwachsene nach nicht-traumatischem OHCA untersucht. Blutproben wurden bei Aufnahme (Tag 0) und an Tag 2 entnommen. GAL3 wurde mittels ELISA gemessen. GAL3 war bei Aufnahme am höchsten und fiel bis Tag 2 ab. Werte >37,48 ng/ml sagten die innerklinische Mortalität voraus. Ein genereller Zusammenhang mit dem neurologischen Outcome zeigte sich nicht, jedoch waren GAL3 bei Hirnödem erhöht. Höhere GAL3-Werte waren zudem mit schlechter Laktat-Clearance, längerer Katecholamingabe und erhöhtem Interleukin-6 assoziiert, allesamt Anzeichen für anhaltenden Schock und systemische Inflammation. Zusammenfassend ist GAL3 assoziiert mit erhöhtem Risiko für Mortalität, Hirnödem, anhaltenden Schock und schwerer Inflammationsreaktion nach OHCA.
| Item Type: | Thesis (PhD) |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | Cerebral edema, Galectin-3, In-hospital mortality, Out-of-hospital cardiac arrest, Post-cardiac arrest syndrome |
| Divisions: | Faculty of Medicine and Health Sciences > Department of Human Medicine |
| Date Deposited: | 24 Jun 2026 12:37 |
| Last Modified: | 24 Jun 2026 12:37 |
| URI: | https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/7463 |
| URN: | urn:nbn:de:gbv:715-oops-75444 |
| DOI: | |
| Nutzungslizenz: |
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