Lizenberg, Viktor (2024) Simulations for Cooperative Driving. Methodology for Verification and Validation of Cooperative Driving Functions with Intelligent Co-Simulation Framework. PhD, Universität Oldenburg.
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Abstract
The cooperative maneuver coordination allows for automated and connected vehicles to execute cooperative driving maneuvers, in order to increase the traffic safety and efficiency on the roads. The development of the associated cooperative driving functions requires a comprehensive testing, due to a large number of aspects needed to be considered. This dissertation introduces a novel methodology for the verification and validation of the cooperative driving functions with an intelligent co-simulation framework, including the approaches considering the preparation of scenarios through machine learning, the coupled simulation of vehicle and traffic, as well as the application of relevant traffic quality metrics. Eventually, a simulation-based Remote-Adaptable Prototype-in-the-Loop method is presented in the context of mixed reality, offering a solution for a fast and effort-efficient testing of the cooperative driving functions.
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Simulationen für kooperatives Fahren. Methodik für die Verifizierung und Validierung von kooperativen Fahrfunktionen mit einem Intelligent Co-Simulation Framework
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Die kooperative Manöverkoordinierung ermöglicht es den automatisierten und vernetzten Fahrzeugen kooperative Fahrmanöver auszuführen, um die Verkehrssicherheit und -effizienz auf den Straßen zu erhöhen. Die Entwicklung von dazugehörigen kooperativen Fahrfunktionen bedarf eines umfassenden Testens aufgrund einer großen Anzahl zu berücksichtigender Aspekte. Diese Dissertation schlägt eine neuartige Methodik zur Verifizierung und Validierung von kooperativen Fahrfunktionen durch ein Intelligent Co-Simulation Framework vor, inklusive der Ansätze hinsichtlich der Vorbereitung von Szenarien durch maschinelles Lernen, der gekoppelten Simulation von Fahrzeug und Verkehr sowie der Anwendung von relevanten Metriken der Verkehrsqualität. Schließlich wird eine simulationsbasierte Remote-Adaptable Prototype-in-the-Loop Methode im Kontext der gemischten Realität vorgestellt, die eine Lösung für schnelles und aufwandseffizientes Testen von kooperativen Fahrfunktionen bietet.
Item Type: | Thesis (PhD) |
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Uncontrolled Keywords: | V2X Communication, Maneuver Coordination, Scenario Generation, Traffic Quality, IMAGinE |
Subjects: | Generalities, computers, information > Computer science, internet |
Divisions: | School of Computing Science, Business Administration, Economics and Law > Department of Computing Science |
Date Deposited: | 06 Aug 2024 11:20 |
Last Modified: | 06 Aug 2024 11:20 |
URI: | https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/6886 |
URN: | urn:nbn:de:gbv:715-oops-69674 |
DOI: | |
Nutzungslizenz: |
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