Syrbe, Jörn (2020) Competence identification in computer science teaching materials : a quantitative approach based on information retrieval. PhD, Universität Oldenburg.
|
Volltext (71Mb) |
Abstract
The development and preparation of teaching and learning materials are the daily chores of Computer Science (CS) teachers. The last few years have seen an increased interest in the development of valuable and competence oriented teaching. Possible Computer Science lesson contents and educational concepts have been widely studied. Towards a CS teaching culture,students’ competences are of particular importance. Therefore, this work uses competence descriptions to highlight the direct impact on everyday school life and implements a framework to apply a competence-oriented Text Mining (TM) and Information Retrieval (IR) process. To date, no study has explicitly looked at how IR and TM can be used to classify competence-oriented lesson content. Based on German Curricula, 5.100 CS materials are classified into the content- and process-orientation to generate automated competence estimations. Furthermore, a Difference Analysis compares CS materials with everyday language content.
["eprint_fieldname_title_plus" not defined]
Kompetenzidentifikation in Informatiklehrmaterialien : ein Ansatz basierend auf Information Retrieval
["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]
Das Erstellen von Lernmaterialien und die Planung von Unterricht ist eine alltägliche Aufgabe von LehrerInnen. In den letzten Jahren hat das Interesse an der Entwicklung von kompetenzorientierten Unterricht immer weiter zugenommen. Keine Ausnahme ist dabei der Informatikunterricht. Von Bedeutung war in der bisherigen Forschung die Definition von Informatik-Kompetenzen, die in dieser Arbeit die Grundlage für die automatisierte Untersuchung von Unterrichtsmaterialien sind. Bislang wurde in keiner Studie spezifisch untersucht, wie die Verwendung von Information Retrieval und Text Mining genutzt werden kann, um die Entwicklung kompetenzorientierter Inhalte zu unterstützen. Die Strukturierung von Lernmaterialen und deren kompetenzorientierte Klassifizierung sind Kern dieser Arbeit. Basierend auf Curricula gewährt die Klassifikation von 5100 Materialien Einblicke in die inhaltliche und prozessorientierte Ausrichtung von Unterricht und deckt dabei die gängigsten Schulinformatik-Begriffe auf.
Item Type: | Thesis (PhD) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Klassifikation, Textverarbeitung, Bildungsstandard, Informatikunterricht |
Subjects: | Generalities, computers, information > Computer science, internet |
Divisions: | School of Computing Science, Business Administration, Economics and Law > Department of Computing Science |
Date Deposited: | 24 Nov 2020 10:58 |
Last Modified: | 26 Nov 2020 12:59 |
URI: | https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/4725 |
URN: | urn:nbn:de:gbv:715-oops-48068 |
DOI: | |
Nutzungslizenz: |
Actions (login required)
View Item |