Schwartz, Detlef (2006) Tillich im Erbe: Ausblick auf eine transkulturelle Religionspädagogik. PhD, Universität Oldenburg.
|
Volltext (1291Kb) |
Abstract
Angesichts der Herausforderung, religionspädagogisches Handeln für heutige postnationale Gesellschaften zu definieren, stellt der Autor die Kulturtheologie von Paul Tillich vor. Auf ihr fußend entwickelt er Parameter, um in einem symboldidaktischen Ansatz über den üblichen konfessionellen Religionsunterricht hinauszugehen. Dabei wird ein Kulturfach 'Religion' in den Blick genommen, das die Erfahrung von Transzendenz in Relation setzt zu ihr entsprechenden Äußerungen in Kultur und Gesellschaft.
["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]
In order to define reasons for religious pedagogy in our post-national society the author presents the theology of culture by Paul Tillich. This enables him to develop parameters which can be used in a school curriculum based upon symbols and their meanings going beyond the ordinary religious education defined by the Christian churches. He envisions a subject in school which would be called 'Cultural Education'. Here the experience of the transcendence is put in relation to culture and society.
Item Type: | Thesis (PhD) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | [Keine Schlagwörter von Autor/in vergeben.] |
Controlled Keywords: | Paul Tillich, Kulturtheologie |
Subjects: | Religion |
Divisions: | School of Humanities and Social Sciences |
Date Deposited: | 17 Jan 2013 14:12 |
Last Modified: | 17 Jan 2013 14:12 |
URI: | https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/47 |
URN: | urn:nbn:de:gbv:715-oops-775 |
DOI: | |
Nutzungslizenz: |
Actions (login required)
View Item |