Wakengut, Anastasia (2019) The role of popular music forms in the construction of cultural identities in post-Soviet Belarus: discourses and practices of young Belarusians. PhD, Universität Oldenburg.

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Abstract

This empirical study analyzes the relationships between popular music and identity constructions of young adults in post-Soviet Belarus. Popular music as a discursive signifying practice plays a great role in the construction of meanings and identities. The focus of this study is on young people’s discourses and practices in specific Belarusian contexts, in which various popular music forms and youth cultures are negotiated, (re)interpreted and (re)attributed with (new) ideas, symbols and meanings. The study analyzes the ways in which young Belarusians articulate sameness and difference and construct identities on lines of social group, community, society, culture and nation. The project was conducted in the framework of the interdisciplinary post-graduate studies programme “The Construction of Identities of Young Adults in a Post-Socialist Society in Transformation: The Case of Belarus.” The empirical data were collected in a combination of quantitative and qualitative methods, and subsequently analyzed and interpreted from various academic perspectives (values, language, literature, clothing, music).

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Die Rolle populärer Musikformen bei der Konstruktion kultureller Identitäten im postsowjetischen Belarus: Diskurse und Praktiken junger BelarussInnen

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Die vorliegende Dissertation untersucht die Zusammenhänge zwischen populärer Musik und Identitätskonstruktionen junger Erwachsener im postsowjetischen Belarus. Im Fokus der Studie stehen Diskurse und Praktiken junger BelarussInnen in Bezug auf unterschiedliche Musikformen; spezifische Kontexte, in denen populäre Musikformen verhandelt und (neu) interpretiert und in denen Zugehörigkeit und Differenz durch Musik konstruiert werden; Bedeutungen, die junge Erwachsene verschiedenen Musikformen und Jugendkulturen zuschreiben; und die Art und Weise, in welcher sie diese Bedeutungen nutzen, um Identitäten mit Bezugnahme auf die Kategorien soziale Gruppe, Gemeinschaft, Gesellschaft, Kultur und Nation zu konstruieren. Die Arbeit entstand im Rahmen des interdisziplinären Helene-Lange-Kollegs „Identitätskonstruktionen junger Erwachsener in einer postsozialistischen Transformationsgesellschaft: der Fall Belarus“. Die empirischen Daten wurden in einer Kombination aus quantitativen und qualitativen Methoden erhoben und aus den verschiedenen fachlichen Perspektiven (Werte, Sprache, Literatur, Kleidung, Musik) ausgewertet und interpretiert.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Weißrussland, Kulturelle Identität, Unterhaltungsmusik, Diskurs
Subjects: Arts and recreation > Music
Divisions: School of Linguistics and Cultural Studies > Department of Music
Date Deposited: 07 Oct 2019 09:36
Last Modified: 08 Oct 2019 09:56
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/4211
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-42929
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