Molis, Katja (2017) Was machen/macht KuratorInnen?: Subjektivierungsformen in neuen Programmen kuratorischer Aus- und Weiterbildung in Deutschland. PhD, Universität Oldenburg.

[img]
Preview


Volltext (5Mb)

Abstract

Im Fokus der Dissertation steht die Subjektform „KuratorIn“ sowie die Praktiken der Subjektivierung in deutschen Aus- und Weiterbildungsangeboten im Kuratieren. Mittels einer Kombination aus qualitativen Interviews und teilnehmender Beobachtung wird analysiert, wie Kuratieren in verschiedenen Kursen definiert, vermittelt und geübt wird und welche Selbst- und Weltverhältnisse dabei eine Rolle spielen. Im Anschluss an Michel Foucault wird Subjektivierung dabei als ein permanenter Prozess der Verschränkung von Macht- und Selbsttechnologien, von Fremd- und Selbstführung betrachtet. Die Arbeit gibt Aufschluss über derzeitige Ausprägungen der „KuratorIn“ im Kunstfeld, sie zeigt, wie kuratorische Programme und deren TeilnehmerInnen an der (Re‑)Produktion und Transformation dieser Subjektform mitarbeiten und stellt zudem aktuelle Tendenzen der Professionalisierung kuratorischer Praxis heraus.

["eprint_fieldname_title_plus" not defined]

How to become a curator?: forms of subjectivation in new curatorial training programs in Germany

["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]

This doctoral thesis focuses on the subject form „curator“ and on the practices of subjectivation in German curatorial training programs. By combining methods such as qualitative interviews and participant observation, it is analyzed, how curatorial practice is communicated, defined and trained within different contemporary courses – and which concepts of the self and of the world are of relevance here. Following Michel Foucault, “subjectivation” is defined as a process of a continuing interlacing of technologies of power with technologies of the self; of self-conduct and being governed by others. This empirical study provides insights into current forms of the “curator” in the field of art, shows, how curatorial training programs and their participants are involved in the (re‑)production and transformation of this subject-form, and presents the latest tendencies of the professionalization of curating.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Kunst, KuratorIn <Museumskunde>, Professionalisierung, Ausbildung, Weiterbildung
Subjects: Arts and recreation > Recreational and performing arts
Divisions: School of Linguistics and Cultural Studies > Cultural Studies Department: Art, Textiles and Dress, and Media
Date Deposited: 27 Sep 2018 14:18
Last Modified: 13 Feb 2019 09:28
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/3709
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-37908
DOI:
Nutzungslizenz:

Actions (login required)

View Item View Item

Document Downloads

More statistics for this item...