Wiemer, Tobias (2018) Technisches Wissen – Kategorienbildung für die allgemeine technische Bildung. PhD, Universität Oldenburg.

[img]
Preview


Volltext (2656Kb)

Abstract

Ausgehend von der seit einigen Jahren in den Technikwissenschaften geführten Diskussion über das Wesen technischen Wissens wird ein Kategorienmodell technischen Wissens für den Bereich der allgemeinen technischen Bildung empirisch entwickelt. Dazu werden in einem theoretischen Teil Grundlagen geklärt und bestehende Kategorienmodelle technischen Wissens untersucht. Im Anschluss wird in einem empirischen Teil mittels inhaltsanalytischer Untersuchungen an Schulen ein Kategorienmodell entwickelt und Zusammenhänge zwischen den Kategorien untersucht. Dabei werden sechs Kategorien isoliert: Drei Facetten des funktionalen Wissens (Funktionswissen, begründetes Funktionswissen, pragmatisches Funktionswissen), das technische Aufbauwissen, das metatechnische Wissen und die technisch-kreative Fähigkeit, wobei letztere im Bereich des Umgangs mit dem Wissen verortet wird. Mit Ausnahme des metatechnischen Wissens zeigen sich positive Korrelationen zwischen allen Kategorien.

["eprint_fieldname_title_plus" not defined]

Knowledge about technology - development of a category-based model for technical education

["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]

Starting from a discussion about the nature of technical knowledge, which has been going on for years in the technical sciences, a category-based model of technical knowledge for the field of general technical education is empirically developed. For this purpose, basic concepts are defined in a theoretical part and existing categories of technical knowledge are examined. Afterwards a category model of these developed based on studies at public schools. Also links between these categories are examined. Six categories of technical knowledge are isolated by means of content-analytical methods: Three facets of functional knowledge (functional knowledge, justified functional knowledge, pragmatic functional knowledge), the technical structure knowledge, the meta-technical knowledge and the technical-creative ability, the latter is located in the area of dealing with knowledge. Except for meta-technical knowledge, there are positive correlations between all empirically determined categories.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Wissen, Technologie, Technische Bildung
Subjects: Science and mathematics > Physics
Divisions: Faculty of Mathematics and Science > Institute of Physics (IfP)
Date Deposited: 06 Jun 2018 14:10
Last Modified: 06 Jun 2018 14:10
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/3606
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-36879
DOI:
Nutzungslizenz:

Actions (login required)

View Item View Item

Document Downloads

More statistics for this item...