Vinas-Rios, Juan Manuel (2017) Hypocalcemia as a prognostic factor of mortality and morbidity in moderate and severe traumatic brain injury and its role with Protein S-100 B. PhD, Universität Oldenburg.

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Abstract

Introduction: Traumatic brain injury (TBI) is responsible for significant mortality following accidents and is treated using diverse therapeutic strategies. The hypothesis of this study is that serum hypocalcaemia (defined as <2.1 mmol/L [8.5 mg/dL]) and serum ionised calcium (defined as <1.10 mmol/L [4.5 mg/ dL]) are prognostic factors for mortality and morbidity (defined as Glasgow Outcome Score ≤3) following moderate/severe TBI. Material and Methods: We retrospectively analysed n=99 patients from January 2004 to December 2012. Prospectively were analysed n=61 from January 2014 to December 2015. Clinical status and radiological findings (CT) on admission and at 12 and 36 hours after TBI were assessed. Laboratory results were evaluated on days 0, 3 and 7. Results: We found a significant difference in ionised serum calcium levels on the third day after admission between patients with Glasgow Outcome Score (GOS) ≤3 and >3 (p=0.008). Lower calcium levels were associated with worse outcomes (GOS ≤3). Conclusion: Ionised serum calcium levels can be useful for the prediction of mortality and disability in patients following moderate/severe TBI.

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Hypokalzämie als prognostischer Faktor für Mortalität und Morbidität beim mittelschweren und schweren Schädel-Hirn- Trauma und ihre Rolle bei Protein S-100 B

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Einführung: Das Schädel-Hirn-Trauma (SHT) ist verantwortlich für eine signifikante Mortalität nach Unfällen und wird mit verschiedenen therapeutischen Strategien behandelt. Die Hypothese ist, dass Serumhypokalzämie (definiert als <2,1 mmol / L [8,5 mg / dL]) und Serum-ionisiertes Kalzium (definiert als <1,10 mmol / L [4,5 mg / dL]) prognostische Faktoren für Mortalität und Morbidität (definiert als Glasgow Outcome Score ≤ 3) nach moderater / schwerer SHT sind. Material und Methoden: Wir analysierten rückwirkend n = 99 Patienten von Januar 2004 bis Dezember 2012. Prospektiv wurden n = 61 von Januar 2014 bis Dezember 2015 analysiert. Klinischer Status und radiologische Befunde (CCT) bei Aufnahme und 12 und 36 Stunden nach SHT wurden bewertet. Laborergebnisse wurden an den Tagen 0, 3 und 7 ausgewertet. Ergebnisse: Wir fanden signifikanten Unterschied im ionisierten Serumcalciumspiegel am dritten Tag nach der Aufnahme bei Patienten mit einem Glasgow Outcome Score (GOS) ≤ 3 und> 3 (p = 0,008). Niedrigere Kalziumwerte waren mit schlechteren Ergebnissen assoziiert (GOS ≤3). Fazit: Ionisierte Serumcalciumspiegel können bei der Vorhersage von Mortalität und Invalidität bei Patienten nach mittelschwerer / schwerer TBI nützlich sein.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Calciummangel, Schädel-Hirn-Trauma, Sterblichkeit, Morbidität, Prognose
Subjects: Technology, medicine, applied sciences > Medicine and health
Divisions: Faculty of Medicine and Health Sciences > Department of Human Medicine
Date Deposited: 08 Mar 2018 15:28
Last Modified: 15 Mar 2018 10:45
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/3530
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-36112
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