Altstatt, Rosanne Rene (2013) The media art institution in an information-filled atmosphere: the Edith-Ruß-Haus for Media Art as a case study. PhD, Universität Oldenburg.

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Abstract

This dissertation describes the processes of definition, contextualization, presentation and narration of media art in institutional space that is dedicated to it. As a case study of the Edith Russ Haus for Media Art between 2001 and 2004, this research illuminates how the media art institution shapes the perception and reception of media art. It focuses on the dynamics of the institution, which defines itself as a space and an actor between media art, art’s publics and artists: The institution is a medium in negotiations over definition of media art (chapter 1), is located in different geographic, cultural, physical and virtual topographies (chapter 2), develops programs that explore participatory aspects of contemporary (media) art and theory (chapter 3), narrates media art and its histories (chapter 4), and is conscious of itself as a permeable sphere in technoculture’s information-filled atmosphere (chapter 5).

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Die Medienkunstinstitution in einer mit Information gefüllten Atmosphäre: das Edith-Ruß-Haus für Medienkunst als Fallstudie

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Diese Dissertation beschreibt die Prozesse von Definition, Kontextualisierung, Präsentation und dem Erzählen von Medienkunst in eigens dafür vorgesehenen Räumen. Als Fallstudie des Edith-Russ-Hauses für Medienkunst von 2001 bis 2004 untersucht die Arbeit wie die Medienkunstinstitution die Perzeption und Rezeption von Medienkunst gestaltet. Es geht um die Dynamik der Institution, die sich als Raum und Akteur zwischen Medienkunst, Publikum und KünstlerInnen definiert: Die Institution ist ein Medium für Verhandlungen über die Definitionen von Medienkunst (Kapitel 1); ist in unterschiedlichen geographischen, kulturellen, physischen und virtuellen Topografien verortet (Kapitel 2); entwickelt Programme, die partizipatorische Aspekte der zeitgenössischen (Medien)Kunst ausloten (Kapitel 3); ist Erzähler und Hersteller von Medienkunst und ihrer Geschichten (Kapitel 4) und ist bewusst Teil einer alle Sphären der heutigen Gesellschaft durchdringenden technokulturellen Atmosphäre (Kapitel 5).

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Edith-Ruß-Haus für Medienkunst <Oldenburg (Oldenburg)>, Medienkunst, Museumskunde, Medientheorie, Zeitgenössische Kunst
Subjects: Arts and recreation > Recreational and performing arts
Arts and recreation > Public performances, film, radio, television
Divisions: School of Linguistics and Cultural Studies > Cultural Studies Department: Art, Textiles and Dress, and Media
Date Deposited: 10 Apr 2014 14:23
Last Modified: 10 Apr 2014 14:23
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/1838
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-19194
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