Weusmann, Birgit (2013) Überzeugungen zu Freilandunterricht bei angehenden Biologie- und Sachunterrichtslehrpersonen. PhD, Universität Oldenburg.

[img]
Preview


Volltext (980Kb)

Abstract

Berufsbezogene Überzeugungen spielen im Lehrerberuf eine handlungsleitende Rolle. Dies gilt auch für die Entscheidung, in den naturbezogenen Unterricht das Freiland einzubinden. Ob und unter welchen Bedingungen sich Überzeugungen zu Freilandunterricht in der Lehrerbildung verändern lassen, wurde mittels einer Evaluation von 13 Didaktikseminaren der Fächer Biologie und Sachunterricht mit praktischem Freilandanteil an neun Hochschulen untersucht. Dafür wurden 291 Studierende mit einem standardisierten Fragebogen im Präposttest-Design zu ihren Überzeugungen befragt. Parallel wurden diverse Merkmale dieser Kurse durch einen weiteren Fragebogen für die Studierenden, Befragungen der Dozenten sowie leitfadengestützte Beobachtungen erhoben. Die Ergebnisse zeigen, dass sich insbesondere die Selbstwirksamkeit in den meisten Seminaren verbessern lässt. Hierfür förderliche Kursmerkmale werden diskutiert. Zusätzlich wurden die Überzeugungen bei im Beruf stehenden Lehrpersonen erhoben: Diese Ergebnisse zeigen, welche der untersuchten Überzeugungen für die Durchführung von Freilandunterricht bestimmend sind.

["eprint_fieldname_title_plus" not defined]

Teachers‘ beliefs about fieldwork in life science in biology teacher education

["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]

Teachers’ beliefs have a significant impact on teaching action decisions. This also applies to their decision to include fieldwork in life science lessons with nature subjects. In this study, it is investigated, if and under which conditions teacher students’ beliefs about biological fieldwork can be improved in university education. Therefore, 13 didactical courses with fieldwork of biology teacher education for primary and secondary school at nine universities are evaluated. 291 teacher students are asked about their beliefs with a standardized questionnaire in a pretest posttest design. Simultaneously, several seminar characteristics are surveyed with another questionnaire for the students, with a questionnaire for the professors and with a manual-based investigation. The results show that in particular self-efficacy is sensible to the intervention. Several seminar characteristics with the impact of belief changes are discussed. Additionally, 65 practicing teachers are surveyed with the same questionnaire. The results show which of the investigated belief constructs are responsible for teachers to realize fieldwork in life science lessons.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Freilandunterricht, Lehrerbildung, Überzeugung, Biologielehrer, Sachunterrichtslehrer
Subjects: Science and mathematics > Life sciences, biology
Divisions: School of Educational and Social Sciences > Department of Special Needs Education and Rehabilitation
Date Deposited: 03 Dec 2013 12:08
Last Modified: 04 Dec 2013 14:18
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/1707
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-17880
DOI:
Nutzungslizenz:

Actions (login required)

View Item View Item

Document Downloads

More statistics for this item...