Haneborger, Lübbert R. (2005) Aus nächster Ferne: zur Entstehung und Entwicklung der Bildform bei Franz Gertsch. PhD, Universität Oldenburg.

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Abstract

Die vorliegende Untersuchung (aufgenommen in die Kunstchronik des Zentralinstituts für Kunstgeschichte, Bd. 52, 1999, S. 426) stellt die erste geschlossene wissenschaftliche Erörterung zur Bildform und Werkgeschichte des 1930 geborenen Berner Realisten Franz Gertsch dar - von beispielhaften Kinderzeichungen des Neunjährigen bis zum monumentalen 'Maria-Akt' aus dem Jahre 2003. Als Plädoyer für eine individualgeschichtliche Betrachtung werden nicht nur die Schnittstellen und Differenzen mit der Ästhetik des nordamerikanischen Photo- und Hyperrealismus beleuchtet, sondern zugleich systematische Bezüge zum Frühwerk des Künstlers entwickelt und die sozial- und wahrnehmungsgeschichtlichen Veränderungen thematisiert, die Gertsch in den Jahren nach 1969 zu einer autonomen malerischen Bezugnahme auf photographisches Ausgangsmaterial führten. Daneben widmet sich die Untersuchung einer Systematisierung bzw. Neuformulierung der Entwicklungsphasen, die das bekanntere Schaffen nach 1969 kennzeichnen.

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The doctoral thesis in question (registered by the Munich Kunstchronik, magazine of the central German institute for the History of art, Ed. 52, 1999, p. 426) comprehends the first continous scientific analysis of the pictorial conception and the historical development in the artistical work of the Swiss painter and engraver Franz Gertsch, born in 1930 - starting of with the infant drawings and ending up with the monumental woodcut 'Maria', released in 2003. Pleading for the individual consideration of an artist, the thesis doesnt restrict itself to pointing out the similarities and differences between Gertsch and the American photo- or sharp-focus- realists. At the same time the inquiry tries to evolve both systematic references to the earlier creative production of the Swiss artist and the social and perceptive changes, that in the years after 1969 led Gertsch to an autonomous painterly interpretation of slides and the development of a bipolar image-complex, in which two levels of vision interpenetrate: that of the photographically exact depiction and that of the metaphorical (later monochrome) colour plane. Next to that the doctoral thesis devotes itself to a systematization and revision of those stages of development after 1969, that help to characterize the artists creation more exact.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: [Keine Schlagwörter von Autor/in vergeben.]
Controlled Keywords: Franz Gertsch, Bildform
Subjects: Arts and recreation > Arts
Divisions: School of Linguistics and Cultural Studies
School of Linguistics and Cultural Studies > Cultural Studies Department: Art, Textiles and Dress, and Media
Date Deposited: 17 Jan 2013 14:14
Last Modified: 11 Sep 2013 07:07
URI: http://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/123
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-1535
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