Klostermann, Norbert (2011) Mit dem Rad in der Stadt – jetzt erst recht? PhD, Universität Oldenburg.

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Abstract

Die Förderung des Radverkehrs ist eine Schlüsselmaßnahme nachhaltiger Mobilitätspolitik. In der Praxis ist die Umsetzung aber durch andere Prioritäten und konkurrierende Interessen beeinträchtigt. Diese Arbeit untersucht den Einfluss dynamischer Rahmenbedingungen auf die Durchsetzung kommunaler Radverkehrspolitik. Auf Grundlage einer Analyse der Ausgangsbedingungen werden internationale Fallstudien durchgeführt. Vier unterschiedlich erfolgreiche Städte, Oldenburg (DE), Kingston/Thames (UK), Bolzano/Bozen (IT) und Groningen (NL), werden exemplarisch untersucht. Die Fallstudien bedienen sich der methodischen Instrumente der Literatur-, Dokumenten- und Datenanalyse, und, im Rahmen von Forschungsaufenthalten, der Raumbeobachtung, Experteninterviews und Fragebogenerhebung. Die fallbezogenen Rekonstruktionen zeigen, dass hohe Radverkehrsanteile ganz unterschiedlich begründet sind. Die untersuchten Megatrends sind in der Kommunalpolitik angekommen und bieten Unterstützungspotenzial für eine nachhaltige Mobilitätspolitik im Allgemeinen und für die Radverkehrsförderung im Speziellen.

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The support of utility cycling is identified as key plank of sustainable transport policies. However, in reality the delivery of these measures is often problematic with competing priorities and demands taking precedence. This thesis examines the impact of dynamic key drivers on the legitimacy and implementation of municipal policies regarding utility cycling. This thesis examines the research questions empirically by means of four international case studies, based on a detailed analysis. Four in the field of utility cycling rather, but different successful cities are exemplary studied: Oldenburg (DE), Kingston/Thames (UK), Bolzano/Bozen (IT) and Groningen (NL). Methods applied for the case studies range from the analysis of literature, documents and data, to observation, interviews and questionnaires, carried out during research periods spent in the four cities. The four case studies show how high modal splits of cycling can be motivated. The examined megatrends have reached the local political discussion arena in all four cases and have the potential to facilitate a more sustainable transport policy in general and local promotion of cycling in particular.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: [Keine Schlagwörter von Autor/in vergeben.]
Controlled Keywords: Radfahrerverkehr , Nachhaltigkeit , Verkehrspolitik , Klimaänderung
Subjects: ?? ! ??
Divisions: Faculty of Mathematics and Science > Department of Biology and Environmental Sciences (IBU)
Faculty of Mathematics and Science
Date Deposited: 17 Jan 2013 14:27
Last Modified: 17 Jan 2013 14:27
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/1147
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-12262
DOI:
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